Działania podnoszące efektywność energetyczną to coraz częściej konieczność dostrzegana przez menedżerów i właścicieli firm. Nie ma przedsiębiorstwa, w którym nie można byłoby zmniejszyć zużycia energii. Jak przekonać polskie firmy, że warto oszczędzać energię, jakie podejmować działania by zracjonalizować jej zużycie oraz czy oszczędność energii to inwestycja?

prof. Krzysztof Żmijewski,
Politechnika Warszawska, sekretarz generalny Społecznej Rady Narodowego Programu Redukcji Emisji
Wydawałoby się, że są to proste pytania, ale tak nie jest. Oszczędność energii zazwyczaj staje się zauważalna w przypadku, gdy jest rozsądnie zaplanowania i zwymiarowana ekonomicznie, np. za pomocą audytu energetycznego. Popularne wykręcanie żarówek na klatkach schodowych nie jest oszczędnością energii, ale głupotą. Nie każda poprawa efektywności energetycznej okazuje się równoznaczna z oszczędnością energii. Czasem jest wręcz przeciwnie. Wyższa sprawność jednostkowa skłania do bardziej intensywnego użytkowania, a w konsekwencji do większego zużycia. Przykładem jest zamiana samochodu na tzw. małolitrażowy. W efekcie zamiast jeździć tylko w weekendy, zaczynamy nim jeździć codziennie do pracy, co przekłada się na wzrost zużycia energii, a nie jej oszczędność.
Nie każda poprawa efektywności energetycznej okazuje się równoznaczna z oszczędnością energii. Czasem jest wręcz p...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?