Według założeń ustawy o efektywności energetycznej, obrót białymi certyfikatami ma opierać się na klasycznej teorii równowagi pomiędzy popytem a podażą. Nie będzie to jednak mechanizm czysto wolnorynkowy, ale podlegający kontroli przez Urząd Regulacji Energetyki.
W celu osiągnięcia oszczędności, zakładanych w krajowych planach działań dotyczących efektywności energetycznej dla Polski, Urząd Regulacji Energetyki (URE) wyposażono w stosowne mechanizmy stymulowania zarówno popytu, jak i podaży białych certyfikatów.
Popyt będzie kreowany poprzez podmioty, które zgodnie z ustawą o efektywności energetycznej1 są zobowiązane przedstawić do umorzenia prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki stosowną liczbę białych certyfikatów, określaną w tonach oleju ekwiwalentnego w proporcji do przychodów ze sprzedaży energii (art. 12, ust. 1, pkt 1 ustawy1). Podmioty te to przedsiębiorstwa energetyczne sprzedające energię elektryczną, ciepło lub gaz odbiorcom końcowym, odbiorcy końcowi będący członkami giełdy towarowej w odniesieniu do transakcji zawieranych na giełdzie oraz towarowe domy maklerskie handlujące energią.
Jeśli przedsiębiorstwo nie będzie w stanie przedstawić odpowiedniej ilości białych certyfikatów, będzie zobowiązane do zapłaty opłaty zastępczej, która w 2012 r. wstępnie wynosi 2700 zł/toe (art. 4, ust. 1, pkt 1 projektu rozporządzenia Ministra Gosp...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?