?Skodyfikowane? zasady nakładania kar

Rosnąca ilość obowiązków administracyjnych powoduje, że konieczne są mechanizmy gwarantujące ich przestrzeganie. Niestety, polski ustawodawca bardzo często sięga po mało wyrafinowane kary pieniężne.

Obecnie każda ustawa dotycząca ochrony środowiska, w tym odpadów, zawiera przepisy obejmujące tego rodzaje sankcje administracyjne. Problem w tym, że nie ma części ogólnej prawa administracyjnego, a zasady nakładania kar pieniężnych wynoszących niekiedy i miliony złotych są uregulowane skrótowo i chaotycznie. Pewnym remedium mają być ogólne reguły nakładania kar pieniężnych, które mogą się znaleźć w Kodeksie postępowania administracyjnego od 1 stycznia 2016 r. za sprawą przepisów wprowadzających ustawę Prawo działalności gospodarczej (druk sejmowy nr 3808 z 3 sierpnia 2015 r.). W projekcie tym przewidziano wprowadzenie do k.p.a. działu IVa, zatytułowanego ?Nakładanie administracyjnych kar pieniężnych? ? art. od 1891 do art. 1898.

Dyrektywy wymiaru kary

Zgodnie z planowanym art. 1891 k.p.a., organ administracji publicznej, wymierzając administracyjną karę pieniężną, bierze pod uwagę: wagę, okoliczności oraz czas trwania naruszenia obowiązków; częstotliwość naruszeń obowiązków w przeszłości; ?stopień przyczynienia się podmiotu, na który jest nakładana kara do powstania naruszenia; wysokość osiągniętej korzyści, o ile została ...