Przyjęta 26 lutego 2014 r. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/WE w sprawie zamówień publicznych wzbudziła intensywną polemikę związaną z treścią art. 12, określającego wyjątek od stosowania zamówień publicznych w przypadku tzw. zleceń wewnętrznych (ang. in house).

Dyrektywa wprowadza wiele wartościowych regulacji, mających na celu dostosowanie zasad udzielania zamówień publicznych do zmieniających się realiów gospodarczych oraz potrzeb rynkowych. Celem dyrektywy m.in. jest zapewnienie przestrzegania zasad Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), a w szczególności zasady równego traktowania i niedyskryminacji.

W ostatnich miesiącach ukazała się znaczna liczba publikacji i wypowiedzi przedstawicieli sektora komunalnego oraz prawników na temat dyrektywy, zwłaszcza w kontekście przetargów organizowanych w nowym systemie gospodarowania odpadami komunalnymi. Szczególnie intensywna polemika związana jest z treścią art. 12 dyrektywy, określającego wyjątek od stosowania zamówień publicznych w przypadku tzw. zleceń wewnętrznych (in house). W oparciu o rzeczony przepis formułowane są niekiedy twierdzenia na temat możliwości bezprzetargowego udzielania zleceń m.in. dla spółek komunalnych w celu realizacji usług na odbiór oraz na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Jak do tej pory brak jest jednak rzeczowego omówienia prawnych przesłanek udzielania zleceń wewnętrznych z punktu widzenia art. 12 dyrektywy.

...