Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, stanowiąc podstawowe akty polityki przestrzennej, powinny ? w założeniu ustawodawcy ? w jak najszerszym stopniu przesądzać o możliwych zasadach zagospodarowania danego terenu. Tym bardziej problematyczna jest sytuacja, w której plany są wadliwe. Warto przedstawić mechanizmy, które powinny wówczas zadziałać.

Zgodnie z art. 28 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, istotne naruszenie zasad sporządzania planu miejscowego, istotne naruszenie trybu jego sporządzania, a także naruszenie właściwości organów w tym zakresie powodują nieważność uchwały rady gminy w sprawie planu miejscowego, w całości lub w części.

Naruszenie zasad

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 5 marca 2018 r. (sygn. akt II SA/Gl 994/17, Legalis) wskazał, że naruszenie interesu prawnego danego podmiotu może nastąpić w granicach przysługującego gminie władztwa planistycznego, w ramach którego rada gminy ustala w miejscowym planie przeznaczenie i zasady zagospodarowania terenu ? i jest to wtedy zgodne z prawem. Wykazanie, że przewidziane w planie rozwiązania naruszają interes prawny skarżących, nie jest więc wystarczającą przesłanką do uwzględnienia skargi, gdyż uwzględnienie skargi wymaga ponadto wykazania, że zaskarżona uchwała została podjęta z naruszeniem prawa. Nie można kwestionować prawa rady gminy do wprowadzania na jej obszarze określonych ograniczeń w wyko...