W artykule opublikowanym w marcowym wydaniu ?Zieleni Miejskiej? przedmiotem moich rozważań był wpływ wniesienia odwołania od zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów na możliwość przystąpienia do wykonywania wynikających z niego uprawnień.

Konkluzją tej analizy było stwierdzenie, że: posiadacz nieruchomości wnoszący odwołanie od zezwolenia na usunięcie drzew co do zasady powinien powstrzymać się z usuwaniem drzew lub krzewów do czasu jego rozpoznania. W przeciwnym razie naraża się on na wymierzenie na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie przyrody kary pieniężnej za usunięcie drzew bez zezwolenia. W rozważaniach tych podkreślono, że takie zachowanie powinno być pewną regułą. Jednak w przypadku każdej reguły występują pewne wyjątki, które nie mogą być interpretowane w sposób rozszerzający. Zasadniczo mogą one wynikać bądź bezpośrednio z przepisów prawa stanowiących podstawę wydawania konkretnych decyzji administracyjnych (w naszym przypadku zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów) lub z ogólnych zasad, stanowiących podstawę przeprowadzenia postępowania administracyjnego.

Natychmiastowa wykonalność

W omawianej kategorii spraw ustawodawca w Ustawie z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU z 2009 r. nr 151, poz. 1220, z późn. zm.) nie przewidział żadnych bezpośrednich wyjątków pozwalających na wykonanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów przed ich uostatecznieniem. Nie oznacza...