Od czasu wydania Rozporządzenia Ministra Budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (rozporządzenie taryfowe) uległo zmianie otoczenie prawne dotyczące działalności przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych. Pojawiły się także nowe rozwiązania techniczno-organizacyjne, które wyprzedziły obecne regulacje prawne.

Jednym z kluczowych problemów branży wodociągowo-kanalizacyjnej są, ogólnie rzecz ujmując, nieprecyzyjne zapisy ustawowe, brak wielu rozporządzeń oraz długi proces legislacyjny. Do grupy przepisów prawnych, które wymagają nowelizacji, zalicza się również rozporządzenie taryfowe.

Meandry prawa

Od długiego już czasu branża czeka na regulacje dotyczące ustalania opłat za wody opadowe i roztopowe wprowadzane do urządzeń kanalizacyjnych przez przedsiębiorstwa. W rozporządzeniu taryfowym brakuje delegacji ustawowej co do stosowania wskazanej jednostki powierzchni jako odniesienia dla ustalenia cen. Często przyczynia się to do blokowania taryf i strat ponoszonych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne.

Szczególnie dużym utrudnieniem pozostaje ponadto odmienne traktowanie dostawców ścieków opadowych i roztopowych do urządzeń kanalizacji ogólnospławnej oraz deszczowej.

O ile w przypadku wydzielonej kanalizacji deszczowej dostawcy zaniecz...