Po co ABW chce pozyskiwać dane pasażerów tramwajów? Rzecznik Praw Obywatelskich zgłasza wątpliwości

Po co ABW chce pozyskiwać dane pasażerów tramwajów? Rzecznik Praw Obywatelskich zgłasza wątpliwości
PAP
07.01.2021, o godz. 15:13
czas czytania: około 3 minut
0

RPO Adam Bodnar w piśmie do szefa ABW zapytał, dlaczego agencja wystąpiła do Tramwajów Warszawskich o podgląd z kamer i inne dane o podróżnych. Dane z kamer w tramwajach służby specjalne mogłyby zbierać wyłącznie, gdy jest to absolutnie niezbędne, a nie dla wygody agentów –  wskazał.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

O piśmie w tej sprawie pod koniec grudnia poinformowała „Gazeta Wyborcza”. „W adresowanym do Tramwajów Warszawskim piśmie agencja stwierdza, że chce uzyskać stały dostęp do kamer rejestrujących obrazy z wnętrza wszystkich stołecznych tramwajów. To 529 składów, każdy od jednego do trzech wagonów, w każdym po kilka kamer” – napisano.

Jak poinformowano w czwartek na stronie RPO, Rzecznik Praw Obywatelskich skierował w tej sprawie pismo do szefa ABW płk. Krzysztofa Wacławka. „Rzecznik Praw Obywatelskich dowiedział się z mediów o żądaniu ABW, by spółka Tramwaje Warszawskie dała Agencji dostęp do kamer CCTV, a także danych generowanych przez inne systemy teleinformatyczne w dyspozycji Spółki” – czytamy w informacji prasowej.

RPO podkreślił, że w skierowanym do spółki piśmie ABW powołuje się na porozumienie z 30 czerwca 2016 r. w sprawie zasad i warunków korzystania przez ABW z elementów infrastruktury Tramwajów Warszawskich. „Z pisma tego nie wynika jednak ani podstawa żądania dostępu do kamer monitoringu wizyjnego ani cel, jakiemu miałby służyć dostęp do danych z kamer i innych systemów. W piśmie nie ma też żadnego uzasadnienia” – podkreślił RPO. Jak dodał, media zwracają uwagę na to, że dla służb specjalnych obraz z tych kamer może być przydatny do „szerokiej i niekontrolowanej inwigilacji”.

Jak zaznaczono, sprawa budzi zaniepokojenie Rzecznika Praw Obywatelskich. „Takie działania mogą ograniczać prawo do prywatności oraz ochrony danych osobowych obywateli” – podkreślił RPO. Bodnar wskazał, że konstytucja – określając elementy prawa do prywatności i ochrony danych osobowych – zobowiązuje władze publiczne do nieingerowania w określony przez nie zakres życia jednostki i „zapewnia stosowną ochronę przed wszelkimi działaniami w niego godzącymi”.

Przywołując dotychczasowe orzecznictwo TSUE, Bodnar zauważył, że ochrona prawa do prywatności zagwarantowanego przez art. 7 Karty Praw Podstawowych UE wymaga, aby odstępstwa od zasad ochrony danych osobowych i jej ograniczenia były stosowane jedynie wtedy, gdy jest to absolutnie konieczne.

„Trzeba zatem podkreślić, że kluczowy wymóg dopuszczalności wprowadzenia ograniczenia zarówno w odniesieniu do art. 47, jak i 51 ust. 2 Konstytucji RP, tj. art. 31 ust. 3 Konstytucji RP, ale także art. 8 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka oraz 52 ust. 1 Karty Praw Podstawowych UE odwołuje się do pojęcia +niezbędności+. Jest to podyktowane dążeniem do ograniczenia pozyskiwania przez władzę publiczną +niekoniecznych, lecz wygodnych+ informacji o jednostce. Ani zatem względy celowości, ani +wygody+ organów władzy publicznej nie mogą same w sobie uzasadnić naruszenia autonomii informacyjnej jednostki” – czytamy.

W piśmie do szefa ABW Rzecznik zapytał, w jakim celu ABW żąda dostępu do kamer monitoringu wizyjnego w tramwajach, w jaki sposób dane uzyskane będą wykorzystywane, a także, czy ABW uzyskała opinię prezesa UODO w tym zakresie. RPO poprosił też o informacje, czy z podobnym żądaniem ABW zwróciła się również do przewoźników w innych miastach oraz czy ma ona aktualnie dostęp do monitoringu wizyjnego innych podmiotów zewnętrznych.

Bodnar zwrócił się też z pytaniem o sposób ochrony danych osobowych pozyskiwanych z kamer, a w szczególności jakie środki organizacyjne, techniczne i prawne zostały przedsięwzięte w celu ich zabezpieczenia w toku przetwarzania.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024