Podziemnym tramwajem do stacji kolejowej. Miliardowa inwestycja w Warszawie

Podziemnym tramwajem do stacji kolejowej. Miliardowa inwestycja w Warszawie
szp
07.07.2020, o godz. 14:08
czas czytania: około 2 minut
0

Mieszkańcy Warszawy dojadą podziemną linią tramwajową do odnowionej stacji kolejowej. Będą nad tym wspólnie pracowały Tramwaje Warszawskie i PKP Polskie Linie Kolejowe. We wtorek 7 lipca, podpisano umowę o łącznej wartości niemal 2,4 mld zł.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Wspólna umowa dotyczy przebudowy stacji kolejowej i budowy podziemnego przystanku tramwajowego. Jest to pierwszy etap prac, pozwalający w przyszłości na rozszerzenie trasy w kierunku Woli. Ma zostać wybudowany  podziemny przystanek tramwajowy połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Kolejarze będą także pracowali nad przebudową największej warszawskiej stacji kolejowej. Maksymalny koszt części inwestycji, który finansuje stolica, to 170 mln zł.

Tramwajem do stacji

W ramach oddzielnego zadania Tramwaje Warszawskie pracują nad trasą tramwajową, która rozpocznie się pod przebudowanym przez PKP PLK dworcem Warszawa Zachodnia. Z Dworca Zachodniego tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 m pod Parkiem Zachodnim. Wyjazd z tunelu i kolejny przystanek znajdować się będą między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. na wysokości hotelu Ibis. Następnie trasa pobiegnie wzdłuż tej ulicy aż do ul. Grójeckiej, gdzie tramwaje będą skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojadą na wprost do pętli Banacha.

Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można dostać się na perony kolejowe i autobusowe. Umowę ma projektowanie tej trasy podpisano w styczniu 2020 roku. W przyszłym roku gotowe będą projekty i pozwolenie na budowę.

Oto jak pobiegnie nowa trasa:

Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie –2. Na poziomie -1 będzie korytarz łączący wszystkie perony. Powstaną ruchome schody i windy – pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, aby przesiąść się z tramwaju do pociągu.

Największy projekt tramwajowy w Polsce

Budowa trasy do stacji Warszawa Zachodnia to część większego projektu, podzielonego na kilka etapów. Trasa o łącznej długości blisko 19 km docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Stołeczni tramwajarze pracują teraz m.in. nad odcinkiem do Wilanowa. Pracują także nad budową nowej zajezdni na Annopolu. Warszawa zyska także 213 nowych tramwajów, na które umowę podpisano w czerwcu 2019 r.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024