Jesteśmy absolutnym liderem pod względem eksportu autobusów elektrycznych w Unii europejskiej. W latach 2017–2021 z krajowych fabryk na inne rynki UE trafiło łącznie 1937 autobusów elektrycznych. Zeroemisyjne pojazdy stanowią też coraz większą część taboru komunikacyjnego w naszych miastach.

Polska produkuje co trzeci autobus elektryczny eksportowany przez państwa członkowskie Unii Europejskiej w latach 2017 – 2021. To dane Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, na które powołuje się dziennik „Rzeczpospolita”.

Made in Poland

Elektryczne autobusy są także wysyłane z Polski poza UE. Nie oznacza to oczywiście, że wszystkie wyprodukowane w kraju „elektryki” jeżdżą po zagranicznych drogach. Na podstawie danych Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, która jest jednym z partnerów merytorycznych raportu „Polish EV Outlook 2022”, na dzień 31 grudnia 2021 r. w polskich miastach jeździło 615 autobusów elektrycznych. To prawie 5,2 proc. całego parku autobusów miejskich w Polsce.

Najwięcej w Warszawie

Największą flotą, która składa się ze 160 e-busów dysponują Miejski Zakłady Autobusowe w Warszawie. „Pojazdy zeroemisyjne stanowią prawie 11 proc. floty stołecznego przedsiębiorstwa”, czytamy w dzienniku. Na kolejnych miejscach znajdują się Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie (79 szt., 13,7 proc. floty), Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu (59 autobusów, 18,3 proc.), Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie (44 szt., 62,9 proc.) oraz Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze (43 autobusy, 48,3 proc.). Jak łatwo zauważyć w powyższym zestawieniu, PKM w Jaworznie ma najwyższy procentowy udział autobusów elektrycznych w Polsce wśród przedsiębiorstw posiadających co najmniej trzy e-busy.

Czytaj więcej

Skomentuj