W styczniu 2023 roku minął termin, w którym – jak umówiliśmy się z naszymi partnerami z Unii Europejskiej, czyli innymi krajami członkowskimi – Polska wprowadzi system rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). Jednak do dziś nie ruszył oficjalny proces legislacyjny ustawy o ROP. Trwa natomiast współorganizowana przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska seria nieformalnych spotkań.
Z jednej strony tereny zieleni miejskiej świadczą korzyści o charakterze rekreacyjnym, co sprawia, że chcemy w tych miejscach spędzać czas. Z drugiej – utrzymanie i ich tworzenie generują koszty. Czy można zatem wykazać, że zieleń w polskich miastach się opłaca? Zdecydowanie tak.
W niniejszym materiale omówione zostaną wymagania związane z sankcjami z tytułu popełnienia przestępstw przeciw środowisku w świetle nowej dyrektywy karnej w sprawach środowiskowych.
Możliwość wypoczynku wśród zieleni w obszarach silnie zabudowanych jest dziś szczególnie doceniana, a wręcz pożądana. Ważną rolę w tym zakresie pełnią skwery – nieduże tereny zieleni przenikające tkankę miejską i dostępne niemal na wyciągnięcie ręki. Przykładem dobrych praktyk są realizacje z kilkunastu ostatnich lat powstałe w Budapeszcie.
Wobec braku wystarczających mocy przerobowych w istniejących cementowniach i ITPOK-ach trwa dyskusja na temat możliwości termicznego przekształcania frakcji palnej w ciepłowniach.