Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Potrzebna jest branżowa strategia #wybieramsrodowisko

Potrzebna jest branżowa strategia #wybieramsrodowisko
Cza
28.08.2023, o godz. 9:43
czas czytania: około 3 minut
0

Niezbędna jest strategia dla całego sektora ciepłowniczego, nie tylko sektora ciepłownictwa systemowego. Na jej bazie warto przygotować ustawę dedykowaną naszej branży – powiedział Jacek Szymczak. Prezes Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie (IGCP) był naszym gościem w ramach projektu #wybieramsrodowisko.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

– 2022 rok stał pod znakiem kryzysu energetycznego. Ceny paliw wzrosły od 300 do 600 proc. co znalazło przełożenie w kosztach ciepła, ale i problemach z pozyskaniem tych paliw – ze względu na złą sytuację finansową głównie małych i średnich przedsiębiorstw. Udało nam się pokonać kłopoty bez zawirowań w dostawach ciepła, jednak stabilizacja nie jest dana raz na zawsze – powiedział Jacek Szymczak.

#wybieramsrodowisko

Rozmowa z Jackiem Szymczakiem, prezesem Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie (IGCP)

Ustawa dedykowana ciepłownictwu

Zdaniem prezesa IGCP sytuacja przedsiębiorstw ciepłowniczych jest zła. – Jak podaje URE, ich średnia rentowność w 2021 roku wynosiła minus 5 proc., w jednostkach kogeneracyjnych minus 11 proc., a płynność finansowa 0,7 procent, podczas gdy wg ekonomistów właściwa wartość to 1,2 procent. Zatem widać jak nam daleko do stabilność ekonomicznej. 2022 rok nie był lepszy pod względem finansowym, na szczęście nieco lepiej sytuacja wygląda w 2023 roku. Jeśli chodzi o ceny ciepła, bardzo możliwe, że jeśli nie będzie dopłat ze strony rządu, z różnych względów dojdzie do dużego zróżnicowania cen ciepła w różnych miastach Polski – mówił Szymczak.

Zapytaliśmy również Jacka Szymczaka, co by zmienił względem branży ciepłowniczej na miejscu rządzących polityków. – Niezbędna jest strategia dla całego sektora ciepłowniczego, nie tylko sektora ciepłownictwa systemowego, mimo że jako branża dostarczamy dla 42-50 proc. gospodarstw w Polsce. Działaniem trzeba objąć również część ciepła, która nie jest regulowana przez URE. Na bazie tej strategii przygotowałbym rozwiązania dedykowanymi ciepłownictwu, nawet w formie ustawy dla ciepłownictwa, bowiem Prawo energetyczne było wielokrotnie zmieniane. Polityka taryfowa powinna odpowiadać na zmiany na rynkach światowych, chociażby w aspekcie zmian cen nośników. Zachęcać do ograniczania kosztów, a zarazem inwestowania – analizuje prezes IGCP.

Źródła finansowania dostępne dla wszystkich

Nasz rozmówca rekomenduje również zmiany w planowaniu energetycznym, realizowanym przez gminy, by owe plany były spójne z polityką energetyczną państwa i strategią dla ciepłownictwa. – By miały jasno określony cel. Samorządy potrzebują do tego narzędzi oraz wsparcia finansowego dla sporządzania takich planów. Zająłbym się też kwestią regulacji przebiegu infrastruktury liniowej. Doprowadziłbym do tego, by wszystkie potencjalne źródła finansowania były powszechnie dostępne dla przedsiębiorstw ciepłowniczych – opowiada Szymczak.

I zaraz dodaje – Do tego koordynacja strategii transformacji energetycznej w Polsce, a nawet strategia narodowa. Konieczna jest edukacja w tym względzie dla gospodarstw domowych. Przez wiele lat nie mieliśmy świadomości o dużej szkodliwości niskiej emisji. Niska emisyjność jednak tutaj rozumiem jako emisję z samochodów i kominów. Edukacja pozwala również uświadomić, że nawet jeśli transformacja wymaga początkowo większych nakładów i podwyżek cen, w efekcie dojdzie do pewności dostaw energii i stabilizacji cen.


#wybieramsrodowisko – bądź na bieżąco!

Redakcja „Przeglądu Komunalnego” i portalukomunalnego.pl wspólnie z organizacjami samorządowymi i branżowymi rozpoczęła projekt #wybieramśrodowisko.

W ramach tego projektu, przez najbliższe tygodnie, będziemy prezentowali zagadnienia, które powinny zostać zauważone przez kandydatów do parlamentu. Zapraszamy do zapoznawania się z kolejnymi naszymi wideo publikacjami.

Więcej o projekcie #wybieramsrodowisko:


 

#wybieramsrodowisko

Zobacz również rozmowę z Piotrem Szewczykiem prezesem Rady RIPOK

Redakcja „Przeglądu Komunalnego” i portalukomunalnego.pl wspólnie z organizacjami samorządowymi i branżowymi rozpoczęła projekt #wybieramśrodowisko. W ramach tego projektu, prezentujemy zagadnienia, które powinny zostać zauważone przez kandydatów do parlamentu. Zapraszamy do zapoznawania się z innymi wideo publikacjami.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD1B BDO zamknięcie roku [14.10-22.11.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Wybieram środowisko #wybieramsrodowisko
css.php
Copyright © 2024