Raport: udział aut elektrycznych w rejestracjach wzrósł 14-krotnie od 2019 r.

Raport: udział aut elektrycznych w rejestracjach wzrósł 14-krotnie od 2019 r.
E. M.
04.06.2024, o godz. 14:00
czas czytania: około 3 minut
0

W 2023 roku w Polsce sprzedano 23,4 tys. w pełni elektrycznych samochodów, a liczba takich pojazdów na drogach wzrosła do 56,8 tys. – wynika z raportu "Polish EV Outlook". Od 2019 roku udział elektryków w rejestracjach nowych aut wzrósł niemal czternastokrotnie, sięgając 3,6 proc. Autorzy raportu przewidują, że do 2030 roku liczba elektrycznych samochodów wzrośnie do 840 tys., co stawia przed Polską wyzwanie znaczącej rozbudowy infrastruktury ładowania.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

W 2023 r. sprzedanych zostało 23,4 tys. samochodów w pełni elektrycznych, a park takich pojazdów składał się z 56,8 tys. egzemplarzy – wynika z wtorkowego raportu “Polish EV Outlook”. Od 2019 r. udział takich aut w rejestracjach w Polsce wzrósł niemal 14-krotnie.

W 2023 r. udział samochodów całkowicie elektrycznych (Battery Electric Vehicle – BEV) w rejestracjach nowych pojazdów osobowych wynosił 3,6 proc, podczas gdy w 2019 r. było to 0,3 proc. – podaje raport Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM).

Elektromobilność w Polsce rośnie

Według PSNM w 2023 r. sprzedanych zostało 23,4 tys. samochodów w pełni elektrycznych, a park takich pojazdów składał się z 56,8 tys. egzemplarzy. W 2020 r. było to odpowiednio 4,6 tys. oraz 9,3 tys. sztuk. Autorzy raportu szacują, że w 2030 r. w Polsce przybędzie 168,9 tys. samochodów elektrycznych na baterie, a park tych pojazdów sięgnie 840 tys. egzemplarzy.

Jak zauważono, elektromobilność w Polsce wciąż koncentruje się przede wszystkim w największych miastach. W Warszawie funkcjonuje niespełna 23 proc. całej polskiej floty. Zaznaczono też, że stolica odpowiadała za ponad 24 proc. nowych rejestracji BEV w Polsce w 2023 r.

Według raportu ok. 26 proc. krajowego parku pojazdów zeroemisyjnych zarejestrowano w miastach liczących od 300 tys. do 1 mln mieszkańców – Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy i Lublinie. Flota w mniejszych ośrodkach miejskich, o liczbie mieszkańców od 150 tys. do 300 tys., stanowi 12 proc. łącznej liczby samochodów z napędem elektrycznym w Polsce, natomiast miast liczących od 50 tys. do 150 tys. osób – 8 proc.

Firmy napędzają elektromobilność

Przekazano również, że przedsiębiorcy (bez uwzględnienia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) odpowiadają za 85 proc. rejestracji nowych samochodów z napędem elektrycznym na polskim rynku, co oznacza, że zauważalny jest wzrost udziału firm względem poprzednich lat. Liderami pod względem liczby rejestracji BEV wśród przedsiębiorców są firmy z obszaru CFM (Car Fleet Management – firmy zarządzające flotą samochodową), które stanowiły 73 proc. nabywców instytucjonalnych oraz dealerzy samochodowi (13 proc.).

Pomimo potencjalnych negatywnych czynników (np. wzrostu cen energii) eksperci z PSNM prognozują kontynuację wzrostu popytu na samochody elektryczne wśród nabywców w Polsce. – Zakładamy, że do 2030 r. sprzedaż osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych w naszym kraju będzie ponad 7-krotnie wyższa niż w roku 2023 – napisano w komunikacie. Z prognoz stowarzyszenia wynika też, że – przy spełnieniu odpowiednich warunków – udział samochodów całkowicie elektrycznych na polskim rynku nowych pojazdów osobowych może wzrosnąć do prawie 12 proc. w 2025 r. i ok. 22 proc. w 2030 r.

Zwrócono też uwagę na fakt, że prognozowana szybka elektryfikacja transportu w najbliższych latach powoduje, że konieczne jest “zdecydowane przyspieszenie” rozbudowy infrastruktury ładowania w Polsce.

– Unijne rozporządzenie AFIR zakłada, że na każdy samochód całkowicie elektryczny w państwach członkowskich powinno przypadać 1,3 kW mocy w infrastrukturze ogólnodostępnej, zaś na każdą hybrydę typu plug-in 0,8 kW. W konsekwencji, uwzględniając ujęte w “Polish EV Outlook 2024” prognozy rozwoju floty, łączna moc stacji ładowania w Polsce powinna wzrosnąć od chwili obecnej o 548 proc., czyli 6,5-razy do 2030 r. Innymi słowy, potrzebujemy ponad 1281 MW mocy zainstalowanej w infrastrukturze ogólnodostępnej, co bez zdecydowanego usprawnienia procedur przyłączeniowych będzie niewykonalne. Do tej pory udało się uruchomić łącznie ok. 234 MW – powiedział członek zarządu PSNM Aleksander Rajch, cytowany w komunikacie.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Elektromobilność
css.php
Copyright © 2024