Jak poinformowały PKP PLK we wtorek w komunikacie, stacja będzie pozbawiona barier architektonicznych. Zakres prac wymaga wprowadzenia od kwietnia zmian w komunikacji pociągami do Elbląga. Przy utrzymanym ruchu pociągów prowadzone są intensywne prace na stacji Olsztyn Główny. Na budowie pracuje kilkadziesiąt specjalistycznych maszyn. W pracach uczestniczy około 130 pracowników wykonawcy.
Demontaż i zmieniona trasa
Demontowane są stare tory, podkłady, elementy sieci trakcyjnej. Pracownicy rozbierają peron nr 4. Od 14 kwietnia rozpoczną się prace na torach w okolicy wiaduktu drogowego na ul. Limanowskiego. Zamontowane będą rozjazdy, które m.in. zapewnią lepszą obsługę nowego przystanku Olsztyn Śródmieście.
W związku z inwestycją wprowadzone zostaną zmiany w komunikacji z Olsztyna Głównego w stronę Olsztyna Gutkowa i do Elbląga. Prace zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy i ustalone z przewoźnikami.
Od 14 kwietnia pociągi dalekobieżne PKP Intercity łączące Olsztyn z Trójmiastem pojadą trasą zmienioną przez Ostródę i Iławę. Na dotychczasowej trasie przez Morąg, Elbląg i Malbork wprowadzona będzie autobusowa komunikacja zastępcza. Pociągi regionalne PolRegio do Elbląga i Malborka będą rozpoczynały i kończyły bieg na przystanku Olsztyn Likusy. Na odcinku Olsztyn Likusy – Olsztyn Główny podróżnych przewiozą autobusy.
Bezpiecznie i bez barier architektonicznych
Jak wskazała spółka PKP PLK, dzięki modernizacji stacji Olsztyn Główny osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się zyskają lepszy dostęp do peronów. Ułatwieniem będą też windy oraz schody ruchome. Dobrą orientację na stacji dla osób niewidzących lub słabowidzących zapewnią ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Antypoślizgowa nawierzchnia i funkcjonalne oświetlenie zapewnią bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku.
Zabytkowe wiaty zostaną poddane renowacji, z zachowaniem ich historycznego charakteru.
Inwestycja przewiduje również dodatkowy dostęp na perony od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej. PLK wybudują nowe przejście podziemne o długości 140 metrów – o 100 metrów dłuższe niż obecne.
Prace przewidują wymianę ok. 30 km torów, 116 rozjazdów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Docelowo o bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zadba lokalne centrum sterowania w Olsztynie.
Kiedy koniec inwestycji?
Przebudowa stacji Olsztyn Główny jest kolejnym etapem projektu “Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn”. Wartość przebudowy stacji Olsztyn Główny to 382,1 mln zł netto. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2024 roku. Przebudowa stacji jest dofinansowana w wysokości 126,8 mln zł z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Komentarze (0)