Ruch na kanale przez Mierzeję Wiślaną nieco mniejszy niż zaraz po otwarciu

Ruch na kanale przez Mierzeję Wiślaną nieco mniejszy niż zaraz po otwarciu
PU
14.11.2022, o godz. 13:33
czas czytania: około 3 minut
0

Od czasu otwarcia kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną prześluzowano blisko 400 jednostek, w większości turystycznych. Były to jednostki pod banderami niemiecką, francuską, szwedzką, norweską i polską. Około 30 proc. z nich jako port docelowy deklarowało Elbląg, około 15 proc. Krynicę Morską, a około 10 proc. Górki Zachodnie i Gdańsk.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Ruch na kanale jest mniejszy w zasadzie z dwóch powodów. Po pierwsze, sezon turystyczny już w zasadzie minął, a po drugie na Zalewie Wiślanym, rzece Elbląg, w porcie Elbląg, jak również na torze łączącym Port Nowy Świat z wodami będącymi w jurysdykcji Kapitanatu Portu Elbląg trwają prace pogłębiarskie i budowlane.

– W związku z tym pewne trudności, ostrzeżenia nawigacyjne, bądź też niejednokrotnie niemożliwości korzystania z pewnych odcinków toru okresowo się pojawiają. Z tego względu ruch jest nieco mniejszy, niemniej jednak dalej się on odbywa – mówi kpt. ż. w. Paweł Perkowski, kapitan Portu Nowy Świat.

Dla większej funkcjonalności

Dzięki pracom uzupełniającym, które już trwają, nowa droga wodna łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym będzie bardziej funkcjonalna. Aby z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany mogły przepływać większe jednostki niż żaglówki, konieczne jest wykonanie prac dodatkowych, takich jak m.in. zagospodarowanie brzegów rzeki Elbląg, wybudowanie mostu obrotowego w Nowakowie, czy pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym i na rzece Elbląg do tamtejszego portu.

Most w Nowakowie

Wykonawca przygotowuje się obecnie do montażu metalowej konstrukcji mostu. Jego podpory są już gotowe.

– Na początku listopada został złożony na budowie drugi element jezdni mostu, trwają prace przy przygotowaniu styków do połączeń elementów jezdni oraz przy budowie podparć tymczasowych dla montażu konstrukcji stalowej między podporami – wyjaśnia Magdalena Kierzkowska.

W najbliższych dniach planowane są kolejne dostawy elementów jezdni. Trwają również prace, związane z budową nowego układu drogowego wokół mostu. Kontynuowane są prace związane z obudową brzegów rzeki Elbląg. Roboty podstawowe (pogrążanie i kotwienie ścianki szczelnej) wyprzedzają harmonogram.

– Zaawansowanie prac w tym zakresie wynosi 70 proc. – poinformowała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni.

Zalew Wiślany

Konieczne jest też pogłębienie toru wodnego przez Zalew Wiślany. Jak podał Urząd Morski w Gdyni, zaawansowanie prac wynosi tam obecnie ok. 60 proc. a roboty prowadzone są zgodnie z harmonogramem. Wykonawca, zgodnie z zapisami umowy, zrealizował 50 proc. prac do końca września tego roku. Roboty prowadzone są na kilku odcinkach jednocześnie, obecnie skoncentrowane są w centralnej i południowej części toru wodnego, od wyspy na południe w kierunku rzeki Elbląg.

Zdania podzielone

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został oddany do użytku 17 września. Do 6 listopada przepłynęły nim 384 jednostki – mówi Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni. Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany liczy nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg także ponad 10 km. Pozostałe około 2,5 km to odcinek, na który złożyły się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. W miniony weekend przekop przez Mierzeję Wiślaną przyciągnął setki turystów. Część z nich uważa, że to inwestycja, która służyć będzie wielu pokoleniom.

– Fajnie, że powstało coś dla ludzi, że można sobie tu przyjść i chociażby pospacerować – mówi Robert, który na przekop przyjechał specjalnie z Milanówka.

Inni mają wątpliwości czy prowadzone prace uzupełniające przysłużą się większej funkcjonalności przekopu.

– Wydaje mi się, że przekop będzie wykorzystany przez jachty, małe łodzie i kajaki, ale wątpię w ruch większych jednostek w tym miejscu. Uważam, że turystycznie owszem, będzie to jedna z atrakcji na Mierzei Wiślanej – mówi Teresa z Gdańska.

Kanał oraz cały tor wodny po wykonaniu wszystkich niezbędnych prac będą miały docelowo 5 m głębokości. Całość inwestycji będzie gotowa w 2023 roku.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024