Ruch na kanale jest mniejszy w zasadzie z dwóch powodów. Po pierwsze, sezon turystyczny już w zasadzie minął, a po drugie na Zalewie Wiślanym, rzece Elbląg, w porcie Elbląg, jak również na torze łączącym Port Nowy Świat z wodami będącymi w jurysdykcji Kapitanatu Portu Elbląg trwają prace pogłębiarskie i budowlane.
– W związku z tym pewne trudności, ostrzeżenia nawigacyjne, bądź też niejednokrotnie niemożliwości korzystania z pewnych odcinków toru okresowo się pojawiają. Z tego względu ruch jest nieco mniejszy, niemniej jednak dalej się on odbywa – mówi kpt. ż. w. Paweł Perkowski, kapitan Portu Nowy Świat.
Dla większej funkcjonalności
Dzięki pracom uzupełniającym, które już trwają, nowa droga wodna łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym będzie bardziej funkcjonalna. Aby z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany mogły przepływać większe jednostki niż żaglówki, konieczne jest wykonanie prac dodatkowych, takich jak m.in. zagospodarowanie brzegów rzeki Elbląg, wybudowanie mostu obrotowego w Nowakowie, czy pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym i na rzece Elbląg do tamtejszego portu.
Most w Nowakowie
Wykonawca przygotowuje się obecnie do montażu metalowej konstrukcji mostu. Jego podpory są już gotowe.
– Na początku listopada został złożony na budowie drugi element jezdni mostu, trwają prace przy przygotowaniu styków do połączeń elementów jezdni oraz przy budowie podparć tymczasowych dla montażu konstrukcji stalowej między podporami – wyjaśnia Magdalena Kierzkowska.
W najbliższych dniach planowane są kolejne dostawy elementów jezdni. Trwają również prace, związane z budową nowego układu drogowego wokół mostu. Kontynuowane są prace związane z obudową brzegów rzeki Elbląg. Roboty podstawowe (pogrążanie i kotwienie ścianki szczelnej) wyprzedzają harmonogram.
– Zaawansowanie prac w tym zakresie wynosi 70 proc. – poinformowała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni.
Zalew Wiślany
Konieczne jest też pogłębienie toru wodnego przez Zalew Wiślany. Jak podał Urząd Morski w Gdyni, zaawansowanie prac wynosi tam obecnie ok. 60 proc. a roboty prowadzone są zgodnie z harmonogramem. Wykonawca, zgodnie z zapisami umowy, zrealizował 50 proc. prac do końca września tego roku. Roboty prowadzone są na kilku odcinkach jednocześnie, obecnie skoncentrowane są w centralnej i południowej części toru wodnego, od wyspy na południe w kierunku rzeki Elbląg.
Zdania podzielone
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został oddany do użytku 17 września. Do 6 listopada przepłynęły nim 384 jednostki – mówi Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni. Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany liczy nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg także ponad 10 km. Pozostałe około 2,5 km to odcinek, na który złożyły się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. W miniony weekend przekop przez Mierzeję Wiślaną przyciągnął setki turystów. Część z nich uważa, że to inwestycja, która służyć będzie wielu pokoleniom.
– Fajnie, że powstało coś dla ludzi, że można sobie tu przyjść i chociażby pospacerować – mówi Robert, który na przekop przyjechał specjalnie z Milanówka.
Inni mają wątpliwości czy prowadzone prace uzupełniające przysłużą się większej funkcjonalności przekopu.
– Wydaje mi się, że przekop będzie wykorzystany przez jachty, małe łodzie i kajaki, ale wątpię w ruch większych jednostek w tym miejscu. Uważam, że turystycznie owszem, będzie to jedna z atrakcji na Mierzei Wiślanej – mówi Teresa z Gdańska.
Kanał oraz cały tor wodny po wykonaniu wszystkich niezbędnych prac będą miały docelowo 5 m głębokości. Całość inwestycji będzie gotowa w 2023 roku.
Komentarze (0)