Trójmiejskie rowery Mevo ruszą jeszcze w styczniu

Trójmiejskie rowery Mevo ruszą jeszcze w styczniu
sm
09.01.2019, o godz. 12:36
czas czytania: około 3 minut
0

Wiadomo już kiedy nastąpi start systemu roweru metropolitalnego Mevo w 14 pomorskich gminach. Na system Mevo będzie składało się 4080 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym dostępnych na terenie 14 gmin w okolicach Gdańska. Zamawiającym jest Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Montaż stacji rowerów Mevo w Gdańsku rozpoczął się we wrześniu. Potem stacje zainstalowano w sąsiednich gminach. Docelowo w 14 gminach będzie 660 stacji. Planowano, że pierwsze jazdy będzie można odbywać w listopadzie, potem ten termin przesunięto na grudzień, ostatecznie okazało się, że ruszy w styczniu. Data 18 stycznia jest prawie pewna.

Problemy sprawiła wykonawcy rozległość systemu i liczba rowerów. Będzie ich ponad 4 tys. i wszystkie będą miały wspomaganie elektryczne. Były także kłopoty ze znalezieniem odpowiednio utwardzonych gruntów, na których montowane są stacje wypożyczania.

Ostatecznie 7 stycznia wykonawca – firma Nextbike (a dokładnie spółka córka NB Tricity) zameldowała, że jest gotowa, by poddać się testom, jazdom próbnym i kontroli działania całego systemu.

– Żeby przyśpieszyć uruchomienie Mevo, wykonawca prezentował do tej pory poszczególne elementy systemu, a my przekazywaliśmy na bieżąco nasze uwagi – mówi Dominik Makurat z OM GGS. – Teraz Nextbike pokazuje nam finalną wersję systemu po uwzględnieniu naszych uwag. Jedną z nich była np. konieczność wymiany siodełek, ponieważ w tych zamontowanych pierwotnie zbierała się woda.

Testom poddane zostaną wszystkie elementy systemu: rowery, stacje postoju, centrum kontaktu, strona internetowa, aplikacja, czy system nadzoru Mevo. Sprawdzane będą m.in. funkcje ważne dla użytkowników: działanie wspomagania roweru, zasięg baterii, system rezerwacji i wypożyczeń czy system płatności i rozliczeń.

Dodatkowo OM GGS zlecił zbadanie zgodności wykonania stacji postoju i roweru z wymogami przetargowymi niezależnym ekspertom. Ważnym elementem jest też sprawdzenie systemu nadzoru. Jest on istotny w kontekście późniejszego rozliczania wykonawcy z prawidłowego działania Mevo, reakcji na usterki czy też relokacji rowerów – czyli rozmieszczenia pojazdów na poszczególnych stacjach.

Działanie Mevo będzie oparte o rowery miejskie czwartej generacji. Każdy pojazd wyposażony jest w moduły GPS i GSM. Wypożyczenie odbywać się będzie intuicyjne. System informatyczny, sterujący systemem, ma umożliwiać szybkie (do 15 sek.) i łatwe wypożyczanie pojazdu za pomocą kart zbliżeniowych (takich jak bilet miesięczny, legitymacja studencka, czy karta mieszkańca), a także smartfonów.

Rower Mevo będzie jednym z pierwszych dużych systemów w Polsce, który będzie funkcjonował przez 12 miesięcy w roku uzupełniając dostępną ofertę transportową komunikacji publicznej. Zimą dostępne będzie 30 proc. floty – czyli dokładnie tyle, ile jeździć ma w pilotażowej fazie systemu (100 proc. pojazdów będzie dostępnych wiosną 2019 r.).

Koszt systemu to w sumie 40 mln zł (dofinasowanie z UE ponad 17 mln zł). Jest to flagowe i najważniejsze przedsięwzięcie w ramach RPO w na Pomorzu. W ramach miesięcznego abonamentu, za 10 zł, będzie można korzystać z publicznego roweru przez 90 minut dziennie (w wersji rocznej za taki abonament zapłacić trzeba będzie 100 zł). Operator szykuje jeszcze inne propozycje taryfowe – z opcją korzystania z MEVO przez 120 minut dziennie i krótkoterminowe, pod kątem turystów.

Rowery Mevo pojawią się w 14 gminach: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Tczew, Pruszcz Gdański, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo, Kartuzy, Stężyca, Somonino i Sierakowice.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024