Zgoda wojewody dotyczy rozbudowy odcinka Poznań Zachód – Poznań Krzesiny o łącznej długości ponad 15,7 km, wzmocnienia nawierzchni istniejącej drogi i poszerzenia węzłów.
Plany rozbudowy południowej obwodnicy Poznania sięgają kilka lat wstecz. Drogę wybudowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W roku 2003 została ona przekazana spółce Autostrada Wielkopolska w bezpłatne utrzymanie. Koncesjonariusz został zobowiązany do dobudowania trzeciego pasa, gdy natężenie ruchu osiągnie poziom 45 tys. pojazdów na dobę, co stało się w listopadzie 2012 r.
Kilka lat oczekiwań
Rozbudowa mocno przeciągała się w czasie, ponieważ wymagała opracowania raportu oddziaływania na środowisko, a następnie wydania decyzji środowiskowej. Tę uzyskano w listopadzie 2016 r., ale po odwołaniach uprawomocniła się w sierpniu 2017 r.
Przy tym kalendarzu prace miały rozpocząć się po wakacjach tego roku, a budowa miała potrwać do końca roku 2019. Wydana właśnie decyzja Wojewody Wielkopolskiego także musi się uprawomocnić, co, według szacunków zarządcy drogi, może nastąpić pod koniec lipca. – Z pracami na obwodnicy Poznania jesteśmy wstanie wejść i wejdziemy na wiosnę przyszłego roku. Cała rozbudowa potrwa około półtora roku – zapowiada Zofia Kwiatkowska rzecznik spółki Autostrada Wielkopolska.
Teraz Autostrada Wielkopolska wyśle zapytania ofertowe do firm wykonawczych. Przygotowanie procedury może potrwać około ośmiu tygodni. Do tego dochodzi projekt techniczny, w którym zawarta musi być również tymczasowa organizacja ruchu.
22 miliony aut rocznie
Dziś odcinkiem A2, stanowiącym południową obwodnicę Poznania, przejeżdża około 65 tys. samochodów na dobę, co oznacza, że korzysta z niej 22 mln kierowców rocznie – 2/3 w ramach ruchu miejskiego, dlatego kierowcy jeżdżący między węzłami Poznań Wschód i Poznań Zachów nie płacą za korzystanie z autostrady.
Oprócz budowy trzeciego pasa A2 i wzmocnienia drogi poszerzone zostaną też łącznice na węzłach. AWSA postawi też 14 dodatkowych ekranów akustycznych oraz podwyższy lub przedłuży 18 kolejnych ekranów lub wałów ziemnych.
Pierwszy zostanie poszerzony odcinek Poznań Krzesiny – Poznań Komorniki, następnie, liczący 3 km fragment Poznań Komorniki – Poznań Zachód. Odcinek od węzła Poznań Krzesiny do Poznań Wschód ma zostać rozbudowany, gdy zostanie na nim osiągnięty zapisany w umowie koncesyjnej poziom ruchu. Może to nastąpić w ciągu 3-4 lat.
Źródła: radiopoznan.fm, rynekinfrastruktury.pl, poznan.uw.gov.pl
rysio
Komentarz #11817 dodany 2018-05-30 11:36:43
Wiosną? a teraz co będą robić?