Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

Tunel w Świnoujściu. Umowa podpisana!

Tunel w Świnoujściu. Umowa podpisana!
szp
18.09.2018, o godz. 8:41
czas czytania: około 2 minut
0

Po perturbacjach, rozstrzygnięciu przetargu, a potem wycofaniu się uprzednio wybranego wykonawcy, w Świnoujściu podpisano umowę na budowę tunelu łączącego dwie części miasta.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B BDO zamknięcie roku [14.10-22.11.24]

Podpisanie umowy, które nastąpiło w poniedziałek, 17 września miało uroczysty charakter. W wydarzeniu, śledzonym przez mieszkańców na telebimach ustawionych na jednym z placu miasta, uczestniczyli m.in. przedstawiciele rządu, z premierem na czele.

– Trzy pokolenia Świnoujścia, mieszkańców naszego miasta czekało na tę chwilę, na tę inwestycję – mówił prezydent miasta Janusz Żmurkiewicz.

Ultimatum od prezydenta

Przetarg na budowę tunelu pod Świną wygrało konsorcjum Astaldi i Ghella, a umowa miała zostać podpisana 5 lipca. Potem, na wniosek konsorcjum, termin przedłużono do 19 lipca. Sytuacja powtórzyła się, ale wtedy Astaldi zapowiadało, że do końca lipca będzie gotowe do podpisania umowy.

Zwycięzca przetargu nie zbuduje tunelu w Świnoujściu. Co zrobi miasto?

1 sierpnia miasto postawiło ultimatum i zapowiedziało, że jeśli firma nie wywiąże się z obietnicy do 3 sierpnia, zwróci się do innego potencjalnego wykonawcy. Dzień przed upływem tego terminu Astaldi wycofało się z realizacji, argumentując swoją decyzję rosnącymi kosztami robót i materiałów budowlanych. Miasto zatrzymało 10 mln zł wadium i wystąpiło do pozostałych uczestników przetargu z pytaniem o ewentualną chęć przejęcia inwestycji.

Nowy wykonawca

W pierwszej kolejności zwrócono się do konsorcjum firmy Porr Polska, Porr Bay GmbH, Gulermak i Energopol, które w pierwotnej wersji przedstawiło drugą najtańszą ofertę – ponad 793 mln zł (oferta Astaldi była warta 727 mln zł). Ostatecznie tunel ma kosztować 913 mln zł. Inwestycja jest w 85 proc. finansowana ze środków unijnych; resztę dołoży Świnoujście, które na utrzymanie przeprawy promowej przez Świnę wydaje 30 mln zł rocznie.

Drugi wykonawca mówi „tak”. Porr zbuduje tunel w Świnoujściu

Tunel w Świnoujściu to jedna z najważniejszych inwestycji dla tego miasta. Decyzja o jego  budowie zapadła w 2005 r. Do teraz (a także przez kolejne cztery lata, bo tyle czasu ma trwać inwestycja), w centrum miasta z przeprawy przez Świnę autem mogą korzystać jedynie mieszkańcy (z wyłączeniem godzin nocnych). Wszyscy pozostali muszą jechać do promu „Karsibór”.

Tunel w Świnoujściu będzie liczył 1,44 km i miał średnicę 12 m.

Źródło: radioszczecin.pl

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024