Jak informuje gdański magistrat, w 2022 roku natężenie ruchu rowerowego było najwyższe rozpoczęcia pomiarów tego parametru. Zauważalny jest też stabilny trend wzrostowy. Roczna dynamika wielkości ruchu w 2022 r. wyniosła 112,3%, co oznacza, że w ubiegłym roku liczniki zarejestrowały prawie milion przejazdów więcej niż w 2021 r.
Prymat Alei Zwycięstwa
Największy ruch odnotowano na trasach wzdłuż Alei Zwycięstwa i w pasie nadmorskim. Przy czym, po raz pierwszy w historii, Al. Zwycięstwa wyprzedziła pas nadmorski. W tych właśnie miejscach zarejestrowano ponad milion przejazdów. Natomiast największe wzrosty odnotowano na trasie przy al. Adamowicza, ul. 3 Maja, Kanale Raduni oraz ul. Słowackiego. Tam ruch rowerowy wzrósł o ponad 20% w stosunku do poprzedniego roku.
Całoroczny ruch rowerowy
Istotne skoki natężenia ruchu rowerowego widoczne są też w sezonie jesienno-zimowym. Jest tak, od 2018 roku, kiedy to czas realizacji kampanii pn. “Rowerem do pracy i szkoły – Kręć kilometry dla Gdańska” przeniesiono z okresu wiosennego na jesień.
Warto też dodać, że na referencyjnym liczniku przy al. Zwycięstwa, średnioroczny ruch rowerowy, po przeniesieniu kampanii na jesień, wzrósł o 46%, w odniesieniu do danych z lat, gdy kampania ta odbywała się wiosną.
– Wyniki powyższych pomiarów jasno pokazują, że ten projekt przynosi oczekiwane efekty – podkreśla Remigiusz Kitliński, pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Komunikacji Rowerowej. – Podczas jego jubileuszowej edycji, po raz kolejny pobitych zostało wiele rekordów. Wspólnie wykręciliśmy ponad 2,5 miliona kilometrów, a to więcej o 307 tysięcy kilometrów, niż w poprzednim roku. Dzięki tej akcji do atmosfery nie zostało wyemitowane aż 632 ton CO2.
30 pomiarowych lokalizacji
Dodajmy, że pomiary gdańskiego ruchu rowerowego prowadzone są w 30 lokalizacjach. Dwie z nich – przy ul. 3 Maja oraz przy alei Grunwaldzkiej we Wrzeszczu posiadają wyświetlacze z prezentacją liczby rowerów w danym dniu i od początku roku. Zliczenie rowerów odbywa się tam poprzez przejazd nad pętlą indukcyjną, zatopioną w nawierzchni trasy rowerowej. Impulsy przesyłane są do sterownika pętli, a następnie przez sieć GSM do serwerów internetowych.
Komentarze (0)