Warszawa: 1200 zł rocznie za drugi samochód w strefie parkowania. "To bardzo drogo"

Warszawa: 1200 zł rocznie za drugi samochód w strefie parkowania.
jwo/PAP
15.10.2020, o godz. 10:05
czas czytania: około 4 minut
0

W czwartek podczas sesji Rada Miasta Warszawy ma zająć się m.in. wprowadzeniem wyższej opłaty w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego za drugie i kolejne auto w tym samym gospodarstwie domowym z 30 zł na 1200 zł rocznie. Radni PiS alarmują, że to uderzy w warszawiaków, a radni KO argumentują, że to rozwiązanie proekologiczne.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

“Jest to bardzo drogo. Pan prezydent podnosi obecnie ceny za nielegalne parkowanie, a jednocześnie zwiększa ceny za parkowanie legalne. W tej chwili naprawdę utrudnia wszelkie parkowanie w centrum” – ocenił w rozmowie z PAP radny PiS Wiktor Klimiuk. Jak zauważył, często zdarza się, że w gospodarstwie domowym są dwa samochody.

“To jest bardzo duży wydatek. W chwili, kiedy mamy pandemię, kiedy jest zalecane, aby nie korzystać z komunikacji, ale raczej z samochodu, to pan prezydent na wszelkie sposoby stara się utrudnić korzystanie z tych samochodów” – mówił. “Wydaje się, że tutaj trochę zabrakło refleksji nad tym i tak naprawdę liczy się uzupełnienie braków w kasie miejskiej, a nie zdrowie mieszkańców” – podkreślił radny.

Radny Maciej Binkowski (PiS) zwrócił za to uwagę, że posiadanie samochodu czy drugiego samochodu wcale nie jest luksusem, ale często jest niezbędnym narzędziem do normalnego funkcjonowania: dojeżdżania do pracy, czy odwożenia dzieci do szkół. “To jest opłata na poziomie 1200 zł za wydanie karty abonamentowej rocznej; jest dość wysoka kwota” – ocenił.

Inny radny PiS i wiceszef MSWiA Błażej Poboży, uważa, że skala podwyżki opłaty abonamentowej pokazuje, jak bardzo Rafał Trzaskowski oderwany jest od bieżącej sytuacji i problemów mieszkańców miasta, którym zarządza. “Po podwyżce opłat za odbiór odpadów i przed kolejnym jej zwiększeniem w międzyczasie prezydent stolicy +optymalizuje+ i +urealnia+ opłaty związane z parkowaniem w centrum miasta”- powiedział Poboży. “Ta podwyżka, której towarzyszy wydłużenie godzin pobierania opłat i podwyższenie stawek za parkowanie jest wyjątkowo oburzająca. Nie towarzyszy jej bowiem rozwój i poprawa infrastruktury drogowej ani rozbudowa metra o kolejne odcinki” – wskazał.

(Nie)drastyczna podwyżka opłaty

Rada KO Iwona Wujastyk poinformowała, że we wtorek Komisja Infrastruktury i Inwestycji zaopiniowana ten projekt uchwały pozytywnie. Wyjaśniła przy tym, że w opinii publicznej pojawia się fałszywe odczytanie tej zmiany, jakoby podwyżka drugiego abonamentu dotyczyła jednego i tego samego adresu zamieszkania.

“Ilość samochodów nie jest liczona od adresu, w którym te samochody są zarejestrowane, czy pod którym mieszkańcy zamieszkują, tylko od jednego gospodarstwa domowego. Czyli jeśli w mieszkaniu małżeństwo posiada dwa samochody, to wówczas ta druga opłata abonamentowa to 1200 zł. Ale jeśli jest to taka sytuacja, że z dziadkami lub rodzicami mieszka młodsze pokolenie i ma samochód, i oddzielnie rozliczają podatki, to ta sytuacja traktowana jest jako odrębne gospodarstwo domowe pod tym samym adresem i wtedy każdy z tych właścicieli samochodów ma prawo do zakupienia pierwszego abonamentu za 30 zł” – wyjaśniła.

Odnosząc się do wysokości drugiego abonamentu, przypomniała, że jest możliwość, aby go zapłacić w dwóch ratach. “Opłata 100 zł miesięcznie nie jest, według członków komisji, zbyt drastyczną opłatą i pamiętajmy, że jest to drugi samochód w gospodarstwie domowym” – podkreśliła radna, zwracając uwagę, że transport publiczny w stolicy rozwija się intensywnie. Jest to także jej zdaniem rozwiązanie proekologiczne, które pozwoli m.in. ograniczyć ilość spalin i zmniejszyć korki.

Lek na kryzys finansowy?

Z kolei radny KO Maciej Wyszyński pytany o zmiany ws. opłaty abonamentowej za drugi samochód powiedział, że uważa, że nie jest to zbyt dobry pomysł, choć zaznaczył, że miasto obecnie przeżywa kryzys finansowy. “Niestety, szukane są możliwości, żeby w jakiś sposób móc finansować inne, ważne dla miasta inwestycje. To jest także związane z ogólną sytuacją kryzysową w kraju” – wskazał. Zastrzegł przy tym, że być może warto by przedyskutować kwestie wysokości opłaty za drugi samochód w gospodarstwie.

W ramach zmian w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) urzędnicy proponują opłatę abonamentową za pierwszy samochód w gospodarstwie domowym pozostawić na niezmienionym poziomie, tj. 30 zł rocznie, natomiast opłatę abonamentową za każdy kolejny samochód w gospodarstwie domowym podnieść do 1200 zł rocznie, będzie ją można wnosić w dwóch ratach po 600 zł, przy czym drugą ratę będzie należało wnieść na 7 dni przed upływem szóstego miesiąca ważności abonamentu.

Urzędnicy proponują również, aby abonament mieszkańca przysługiwał wyłącznie mieszkańcom rozliczającym w Warszawie podatek dochodowy od osób fizycznych, posiadającym samochód osobowy albo inny pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony.

W związku z tym przy wydawaniu abonamentów mieszkańca, nie byłoby już można przedstawiać odpłatnych umów cywilnoprawnych o charakterze nietrwałym (np. najmu) czy umów użyczenia w formie aktu notarialnego. Jak, bowiem przekonują urzędnicy, organ wydający abonament nie ma możliwości skutecznej weryfikacji takich tytułów prawnych do posiadania samochodu, co w rezultacie prowadzi do nadużyć w korzystaniu z prawa do ulgowej opłaty za postój.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024