Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Warszawa. Startują prace projektowe dla pierwszego odcinka trzeciej linii metra

Warszawa. Startują prace projektowe dla pierwszego odcinka trzeciej linii metra
pap/jw
20.12.2023, o godz. 9:11
czas czytania: około 3 minut
0

Rozpoczynają się prace projektowe dla pierwszego odcinka trzeciej linii warszawskiego metra – od Stadionu Narodowego do stacji Gocław. Na nowej trasie – o długości ponad 8 km – znajdzie się siedem stacji, w tym sześć nowych. Budowa linii M3 powinna ruszyć w 2028 r. Pierwsi pasażerowie pojadą nią kilka lat później – poinformował stołeczny ratusz.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Urzędnicy ratusza zapewniają, że ogłoszenie przetargowe na projekt linii M3 zostanie wysłane do dziennika urzędowego Unii Europejskiej w środę 20 grudnia. Od momentu publikacji, potencjalni wykonawcy będą mogli składać swoje oferty na realizację projektu.

– Chcemy, żeby Warszawa była nie tylko idealnym miejscem do pracy, ale także wymarzonym miejscem do życia. Budowa kolejnych linii metra ma tu kluczowe znaczenie, bo komunikacja jest jedną z najważniejszych usług, jakie świadczymy naszym mieszkańcom. Trzecia linia metra jest kolejną inicjatywą, podejmowaną z myślą o Pradze i mieszkańcach prawobrzeżnej Warszawy – powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Przetarg dotyczy pierwszego odcinka M3, który będzie miał 8,1 km długości i siedem stacji: Stadion Narodowy (od początku stacja ta projektowana jako węzeł przesiadkowy), Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław. Powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. “Wykonawca projektu będzie miał 36 miesięcy na realizację założeń przetargowych od momentu podpisania umowy” – przekazał ratusz.

Zmiany w otoczeniu stacji

W czasie projektowania zostaną wprowadzone zmiany w otoczeniu przyszłych stacji podziemnej kolejki. Największe zmiany będą dotyczyły stacji Rondo Wiatraczna i Dworzec Wschodni.

Po wybudowaniu stacji metra na rondzie Wiatraczna miejsce to nie będzie już funkcjonowało jako rondo. Przystanki komunikacji miejskiej będą skupione w centralnej części węzła przesiadkowego i w związku z tym umożliwią łatwe i szybkie przesiadki. Stacja metra będzie położona płyciej (nad planowanym tunelem obwodnicy śródmiejskiej), co pozwoli szybciej wyjść z peronów. Pętla tramwajowa zostanie przeniesiona w pobliże pętli autobusowej, a w jej miejscu powstanie wielofunkcyjny plac miejski. W rejonie stacji pojawi się dużo zieleni, sieć dróg dla rowerów, elementy małej architektury oraz zadaszenie nad kluczową częścią węzła przesiadkowego.

“Urządzenie przestrzeni – uwolnionej dzięki zmianom komunikacyjnym z nową formą funkcjonowania handlu oraz elementów zieleni – będzie przedmiotem warsztatów projektowo-konsultacyjnych z udziałem mieszkańców, kupców i wszystkich zainteresowanych tym ważnym dla Pragi miejscem” – przekazał ratusz.

Zmiany zostaną wprowadzone także w okolicy Dworca Wschodniego. Kluczową zmianą w przekroju ul. Kijowskiej będzie przeniesienie odcinka torowiska tramwajowego bliżej hali dworcowej. Dodatkowo, po torowisku będą mogły poruszać się również autobusy, dzięki czemu możliwe będzie urządzenie wspólnych przystanków tramwajowo-autobusowych tuż przy wejściu na dworzec Warszawa Wschodnia. Układ drogowy zostanie uzupełniony o ścieżki i przejazdy rowerowe. Pojawi się nowa zieleń niska i wysoka, ławki, siedziska i inne elementy małej architektury, a także zadaszenie nad centralną częścią węzła przesiadkowego.

Terminy

Etap projektowania I etapu realizacji linii M3 powinien zakończyć się w 2026 r., natomiast uzyskana dokumentacja umożliwi ogłoszenie przetargu na jego budowę. Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest na 2027 r. – tak, by w 2028 r. można było rozpocząć prace budowlane.

W obowiązującym masterplanie dla Warszawy do 2050 r., druga część linii M3 zostanie w przyszłości przedłużona – przez Wisłę i Mokotów – na Ochotę (stacja Żwirki i Wigury).

“Równolegle z projektowaniem linii M3 prowadzone będą prace przedprojektowe dla całej czwartej linii metra (26 km, 23 stacje + STP). Ich celem będzie opracowanie wstępnego projektu koncepcyjnego, pozwalającego na: ustalenie stref wpływu obiektów metra na otoczenie; wykonanie badań i dokumentacji geologicznej; analiz w zakresie technicznym, środowiskowym, eksploatacyjnym, możliwości podziału linii M4 na odcinki i kolejności ich realizacji – niezbędnych na dalszych etapach przygotowania i realizacji inwestycji” – przekazał ratusz.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD1B BDO zamknięcie roku [14.10-22.11.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024