Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Wojna o tory. Drogowcy chcą ograniczenia ruchu pociągów na Dolnym Śląsku

Wojna o tory. Drogowcy chcą ograniczenia ruchu pociągów na Dolnym Śląsku
sm
02.07.2018, o godz. 15:38
czas czytania: około 2 minut
0

Propozycja drogowców, by ograniczyć ruch pociągów pasażerskich w Kotlinie Kłodzkiej wzburzyła mieszkańców Dolnego Śląska i kolejarzy. Drogowcy zaproponowali takie rozwiązanie, żeby zwiększyć częstotliwość ruchu pociągów dowożących kruszywo na budowy.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

Firmy realizujące kontrakty budowlane mają problemy nie tylko z brakiem pracowników i rosnącymi cenami materiałów budowlanych, ale także z dostępnością kruszyw. Już w zeszłym roku drogowcy sygnalizowali, że z powodu opóźnień w dostawach kruszyw są opóźnienia na placach budowy. Uważają, że winę ponosi kolej, która nie przewozi tyle kruszyw, ile chcą otrzymać firmy budowlane.

Nie będzie kruszyw, nie będzie inwestycji

W maju Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa przesłała list do Ministerstwa Infrastruktury, alarmując, że sytuacja z niedoborem kruszyw powtórzyła się w tym roku. Izba poinformowała ministra Andrzeja Adamczyka, że „działania podjęte przez kolej celem usunięcia problemów związanych z dostawami kruszyw są niewystarczające. Nie tylko nie udało się nadrobić zaległości przewozowych z roku 2017, ale również powstają kolejne wynikające z bieżących zamówień”.

OIGD ostrzega, że niewystarczające dostawy kamienia mogą zagrozić terminowej realizacji inwestycji m.in. z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 i Krajowego Programu Kolejowemu do 2023.

OIDG przedstawiła kilka pomysłów na usprawnienie systemu transportu kruszyw na Dolnym Śląsku, gdzie znajduje się wiele kopalni zaopatrujących formy budowlane. Chodzi głównie o trasy z Kłodzka do Wałbrzycha i z Kłodzka do Wrocławia. Drogowcy twierdzą, że na tych trasach prowadzi się za dużo remontów i proponuje ograniczenie ich do absolutnie koniecznych.

Autobusy zamiast pociągów

Drogowcy zaproponowali też wyłączenie z ruchu części pociągów pasażerskich i… zastąpienie ich autobusami. – Szynobusy jeżdżą praktycznie puste, ale blokują możliwość przejazdu pociągów towarowych – piszą drogowcy do ministra.

Zdaniem drogowców strategiczny interes państwa, jakim jest realizacja wielu projektów infrastrukturalnych, w tym modernizacja sieci kolejowej, powinien przeważać nad interesem lokalnym (czyli ruchem pociągów pasażerskich Kolei Dolnośląskich).

Ta propozycja oburzyła samorządowców i kolejarzy. – My zajmujemy raptem pięć godzin z całej dobowej przepustowości. W pozostałych 19 godzinach można wozić kruszywo bez przeszkód. Wydaje się, że prywatne firmy szukają kozła ofiarnego, by mieć alibi na opóźnienia w pracach budowlanych wynikających z innych przyczyn (brak pracowników, za dużo zadań ) – mówi w rozmowie z Portalem Komunalnym Piotr Rachwalski, prezes Kolei Dolnośląskich.

– Nie ma mowy, aby odwoływać pociągi z pasażerami dla wożenia kamienia – dodaje Rachwalski.

Czekając na odpowiedź rządu

OIDG nie otrzymała jeszcze odpowiedzi z ministerstwa na swoją propozycję, ale nie spodziewa się, że będzie pozytywna.

– Zgoda na ograniczenie ruchu pociągów pasażerskich byłaby zapewne uznana za działanie “niepolityczne” – ocenia Barbara Dzieciuchowicz, prezes Izby. – Mamy jednak obietnicę z ministerstwa, że odbędzie się specjalne spotkanie poświęcone sprawie kruszyw i ich transportu. Będziemy szukać innych rozwiązań – mówi.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024