Drogi rowerowe w Gliwicach trzeba połączyć w logiczną całość. Obecnie często trasa kończy się nagle, a rowerzysta musi kontynuować jazdę ulicą. ZDM zlecił realizację dwóch zadań w tym zakresie. Obecnie trwa opracowanie koncepcji, obejmującej m.in. wyznaczenie pasów i dróg rowerowych oraz zaprojektowanie dedykowanej rozwiązaniu zmiany organizacji ruchu. Przy okazji zadbamy o zieleń w obrębie inwestycji.
Bezpiecznie i zielono
Gliwicki Zarząd Dróg Miejskich zlecił realizację dwóch zadań dotyczących ruchu rowerowego.
Pierwsze zadanie obejmie odcinki ulic: Dworcowej, Jana Pawła II, Dunikowskiego, Mikołowskiej, Wrocławskiej, Częstochowskiej, Konarskiego, Zabrskiej, Strzody i Wyszyńskiego.
Zadanie będzie polegało na wykonaniu koncepcji zakładających wyznaczenie pasów rowerowych, dróg rowerowych i uporządkowaniu postoju pojazdów oraz – w miarę możliwości – zaprojektowaniu nowej zieleni miejskiej. Jego celem jest zapewnienie bezpiecznych połączeń rowerowych w ciągu wybranych głównych ulic w centrum miasta, tworzących siatkę tras rowerowych wraz z istniejącymi już drogami i szlakami rowerowymi. Ponadto – dzięki redukcji pasów ruchu – wyznaczone zostaną drogi dla pieszych oraz nowe miejsca parkingowe.
Siatka tras rowerowych
Drugie zadanie dotyczyć będzie m.in. ulic: Toszeckiej, Bernardyńskiej, Śliwki, Orlickiego, Świętojańskiej, Tarnogórskiej, Opolskiej, Dąbrowskiego, Traugutta, Poniatowskiego, Pszczyńskiej, Kościuszki, Andersa, Kozielskiej i Daszyńskiego.
Zadanie obejmie wykonanie projektów zmiany docelowej organizacji ruchu w zakresie wyznaczenia pasów ruchu dla rowerów na jezdniach lub dróg dla rowerów. W miejscach, gdzie wyznaczenie takich pasów będzie niemożliwe ze względu na uwarunkowania geometryczne lub wynikające z pomiarów ruchu ulicy, projektant ma wskazać dodatkowe rozwiązania – np. koncepcję przebudowy układu drogowego, zakładającą budowę odrębnej drogi dla rowerów.
Celem zadania jest zapewnienie bezpiecznych połączeń rowerowych w ciągu wybranych głównych ulic miasta oraz dróg wyprowadzających ruch rowerowy z centrum w kierunkach obrzeżnych dzielnic – w możliwie jak najkrótszym czasie i bez konieczności przebudowy istniejącej infrastruktury drogowej – a także utworzenie siatki tras rowerowych uwzględniającej istniejące już drogi i szlaki rowerowe.
Jak zapowiada ZDM – harmonogram wykonania prac będzie opracowywany na etapie wdrażania wspomnianych rozwiązań w mieście.
Komentarze (0)