Znaczenie węgla w energetyce będzie słabnąć. Powód? Popularność aut elektrycznych i fotowoltaiki

Znaczenie węgla w energetyce będzie słabnąć. Powód? Popularność aut elektrycznych i fotowoltaiki
ml
03.02.2017, o godz. 6:12
czas czytania: około 3 minut
0

Globalny popyt na ropę i węgiel po 2020 roku może zostać znacznie ograniczony przez spadające koszty samochodów elektrycznych i energetyki solarnej.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Raport opracowany przez Grantham Institute z Imperial College London i Carbon Tracker, wskazuje, że PV mogłoby dostarczać 23 proc. produkowanej energii w 2040 roku i 29 proc. w 2040 roku, całkowicie wykluczając węgiel, z zaledwie 1 proc. rynku dla gazu. Dla porównania, ExxonMobil w swoich założeniach wskazuje, że w 2040 roku odnawialne źródła energii będą miały 11 proc. udziału w wytwarzaniu energii.

Mniejsze znaczenie paliw kopalnych

Sektor aut elektrycznych obecnie rośnie o 60 proc. rok do roku. Po drogach na całym świecie jeździ już ponad milion tego typu aut, a koszty baterii spadły od 2015 roku o ponad 70 proc. Jak przewidują naukowcy, samochody elektryczne mogą zająć 1/3 rynku transportu drogowego do 2035 roku, ponad połowę tego rynku do 2040 roku i ponad 2/3 do 2050 (z blisko 2 miliardami aut na drogach). Natomiast, zgodnie z przewidywaniami na przykład ekspertów BP, auta elektryczne zajmą tylko 6 proc. rynku w 2035 roku.

Jak wyliczono, wzrost w branży samochodów elektrycznych może doprowadzić do zmniejszenia zapotrzebowania na ropę o 2 miliony baryłek ropy/dzień do 2025 roku (taka sama ilość spowodowała załamanie cen ropy w latach 2014-15). Wbrew oczekiwaniom przemysłu, zakładającego ciągły wzrost popytu na ropę, według badaczy, popyt ten może zostać zmniejszony o 16 mln baryłek/dzień do 2040 roku i 25 mln baryłek/dzień do 2050 roku.

Przy takich założeniach, zapotrzebowanie na węgiel może załamać się w 2020 roku i spaść do poziomu odpowiadającemu połowie zapotrzebowania z 2012 roku przed 2050 rokiem. Jak pokazuje analiza, zapotrzebowanie na ropę może utrzymać się na stałym poziomie w dekadzie 2020-30, a następnie powolnie się zmniejszać do 2050 roku. Natomiast większość firm z tego obszaru nie oczekuje osiągnięcia szczytu zapotrzebowania na węgiel przed 2030 rokiem, a ropy – przed 2040.

Podstawa technologii niskoemisyjnych

Samochody elektryczne i energia solarna to dwa kluczowe element zmiany na rynku, które nadal są niedoceniane przez przemysł. Energetyka i transport drogowy tylko w 2012 roku odpowiadały za połowę globalnych emisji CO2. Analiza pokazuje, że duże spółki energetyczne nie doceniają postępów, jakie zachodzą w branży technologii niskoemisyjnych.

Strategia działania business-as-usual może, zdaniem naukowców, doprowadzić do stagnacji w aktywach opartych na paliwach kopalnych, w czasie, kiedy tempo wzrostu technologii niskoemisyjnych jeszcze przyspieszy.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ABRYS new [webinaria od 13.06.23]_AD1a

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Energia i recykling
css.php
Copyright © 2024