Firma Astaldi wygrała przetarg na budowę tunelu pod Świną. Przeprawa miała połączyć wyspy Uznam i Wolin i zastąpić przeprawę promową. Miasto uznało, że budowa tunelu jest lepszym rozwiązaniem niż budowa mostu.
Do portu w Świnoujściu wchodzą duże statki, więc most musiałby być bardzo wysoki lub zwodzony. Budowa wysokiego mostu to ogromne koszty i duże wymagania środowiskowe. Most zwodzony byłby podnoszony na czas wejścia statków do portu, a to oznaczałoby przerwy w ruchu samochodowym, tak jak w przypadku ruchu promów. Tunel pod dnem rzeki rozwiązuje te problemy, bo zapewnia ciągłość ruchu. Tunel ma też małą podatność na warunki pogodowe np. silny wiatr, opady śniegu, zamarzanie wody.
Włoskie konsorcjum Astaldi i Ghella zobowiązało się wykonać tunel pod dnem rzeki za nieco ponad 727 mln zł. Umowa z wykonawca miała być podpisane 5 lipca. Konsorcjum poprosiło najpierw o dwa tygodnie zwłoki, a później o przesunięcie terminu do końca lipca, zapewniając że do tego czasu otrzyma gwarancje bankowe jako zabezpieczenie należytego wykonania inwestycji.
Termin jednak upłynął, a firma nie przedłożyła wymaganych gwarancji, ani żadnych innych wyjaśnień. Sytuacja powtórzyła się 19 lipca – wtedy z zapewnieniem, że do końca miesiąca konsorcjum będzie gotowe do podpisania umowy.
1 sierpnia prezydent Świnoujścia zapowiedział, że jeśli konsorcjum nie podpisze umowy w piątek, 3 sierpnia, inwestycję przejmie inny wykonawca.
2 sierpnia firma poinformowała o odstąpieniu od podpisania dokumentu. Jako powody wymienia między innymi fakt, że upłynęły dwa lata od przedstawienia oferty a koszty robót budowlanych wzrosły o 30 procent.
Przeprawa pod rzeką Świną, mająca połączyć wyspy Uznam i Wolin to wyczekiwana inwestycja. Przeprawa z jednej na drugą stronę miasta odbywa się tam promami. Tunel o średnicy 12 m ma liczyć 1,44 km, a cały pas drogi z tunelem – 3,4 km.
Konkurencyjna oferta, firmy Porr Polska, Porr Bay GmbH, Gulermak i Energopol wyniosła ponad 793 mln zł. Teraz władze Świnoujścia zwrócą się do konsorcjum ws. realizacji inwestycji. Jeżeli firmy te nie będą zainteresowane, rozpisany zostanie kolejny przetarg.
Według planów, tunel powinien być gotowy w 2021 roku.
Źródło: Radio Szczecin, UM Świnoujście
Komentarze (0)