12,4 mld euro na zieloną transformację i ekologiczny transport

12,4 mld euro na zieloną transformację i ekologiczny transport
04.05.2021, o godz. 10:30
czas czytania: około 4 minut
0

Dla polskich miast ochrona środowiska oraz rozwój w zieloną i niebieską infrastrukturę to jedno z najważniejszych elementów europejskiego planu odbudowy po pandemii COVID-19. 37 proc. krajowego budżetu (12,4 mld euro) zostanie przeznaczone na zieloną transformację i ekologiczny transport.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Dlatego tak ważna jest współpraca na linii rząd – samorządy w tym obszarze – informuje Unia Metropolii Polskich.

– Dla Łodzi największym wyzwaniem związanym z Krajowym Planem Odbudowy jest rewitalizacja centrum miasta, a szczególnie likwidacja „kopciuchów”. W samych budynkach komunalnych mamy jeszcze 18 tys. pieców do wymiany, a w całym mieście 70 tys. Jeśli do 2030 r. „kopciuchy” mają być przeszłością to potrzebujemy ok. 500 mln zł dotacji na ich likwidację. Bez tego smog w części dzielnic tak szybko nie zniknie – mówi Maciej Riemer, dyrektor Departamentu Ekologii i Klimatu w Łodzi.

W tym roku mieszkańcy Łodzi złożyli ponad 300 wniosków na wymianę 1120 starych pieców, co będzie kosztować miasto prawie 4,5 mln zł. Od 2017 r. w Łodzi zlikwidowano 4 tys. „kopciuchów”. To nadal kropla w morzu potrzeb.

– Jesteśmy jednak zdeterminowani, żeby wprowadzać zmiany z pomocą mieszkańców. Ich podejście w ciągu ostatnich dwóch latach bardzo się zmieniło. Teraz łodzianie z wielkim zainteresowaniem podchodzą do ekologii. To dobry prognostyk – podkreśla Riemer.

Smog największym wrogiem

Ze smogiem walczy również Bydgoszcz realizująca projekt „Czy wiesz czym oddychasz?”. Jest to kampania edukacyjno – informacyjna na rzecz czystszego powietrza. Akcję finansowana jest ze środków UE.

Kluczem dla Bydgoszczy jest obniżenie emisji spalin i zmniejszenie liczby dni, w których dopuszczalne normy pyłów zawieszonych w powietrzu są przekroczone. Miasto chce również zwiększyć partycypację społeczną m.in. dzięki zaangażowaniu w budowę społecznego systemu monitoringu. Dzięki kampanii wśród mieszkańców powinna wzrosnąć świadomość, w jaki sposób zanieczyszczenia wpływają na nasze zdrowie i stan środowiska. Bydgoszcz chce to osiągnąć poprzez cztery kluczowe zadania.

– Zaprojektowanie i wdrożenie portalu edukacyjnego, systemu informacyjnego o jakości powietrza, systemu społecznego monitoringu oraz zaplanowanie i przeprowadzenie kampanii informacyjnych i edukacyjnych „Czy wiesz czym oddychasz?” – wylicza Natalia Babachanian z Biura Komunikacji Społecznej w Bydgoszczy. Ponadto, w 2021 r. planowana jest instalacja czterech zielonych ścian na budynkach użyteczności publicznej (np. Młodzieżowego Domu Kultury).
– Zielona infrastruktura ma promować alternatywne możliwości poprawy jakości powietrza oraz rozwiązywać bieżące problemy wysokich stężeń zanieczyszczeń pyłowych. Długofalowe działanie związane jest natomiast z ograniczeniem skutków zmian klimatu na terenie miasta – podkreśla Babachanian.

Dozielenianie miast

Nie da się już powstrzymać trendu zazieleniania miast. To kluczowe nie tylko w kontekście ochrony środowiska, ale także dobrego samopoczucia samych mieszkańców.
W Łodzi jednym z głównych zadań jest dozielenienie centrum, czyli nasadzenia drzew tam, gdzie tylko jest to możliwe.

– Przykładem jest projekt Zielone Polesie związany z dzielnicą w centrum miasta. Znajduje się tam wiele kamienic z XIX w., które budowano w bardzo szybkim tempie. W efekcie ulice są wąskie, brakuje części wspólnych i zieleni dla mieszkańców. W takich miejscach wprowadzamy ruch uspokojony dla aut i powiększamy przestrzeń spacerową kosztem miejsc parkingowych – dodaje Riemer i podkreśla, że problemem Łodzi jest również susza. Stąd prowadzone są nasadzenia drzew oraz mieszkańcy mogą skorzystać z programu dofinansowującego retencje na obszarach prywatnych.

Walka z suszą

Wiele projektów związanych z zielono-niebieską infrastrukturą stworzono również w Lublinie. Jeśli miasto otrzyma wsparcie finansowe w ramach KPO, to będzie mogło m.in. stworzyć nowe parki (m.in. Nadrzeczny i na Błoniach pod Zamkiem), skwery, zielone dachy oraz przebudować już istniejące oazy zieleni np. Park Bronowicki.
Ważna jest również rewitalizacja przyrodnicza rzeki Bystrzycy wraz z niezbędną infrastrukturą dla mieszkańców.

– Planuje się zwiększenie zabezpieczenia obszarów miejskich przed niekorzystnymi zjawiskami pogodowymi i ich następstwami, poprawę skuteczności zapobiegania katastrofom naturalnym, a także poprawę bezpieczeństwa powodziowego i przeciwdziałanie suszom – mówi Justyna Góźdź z biura prasowego kancelarii prezydenta w Lublinie. Miasto chce m.in. efektywniej gospodarować wodami opadowymi oraz ograniczać wyspy ciepła. Dzięki temu można minimalizować zagrożenia wynikające ze zmian klimatu.

Także Bydgoszcz wie, jak ważna jest woda. Stolica woj. kujawsko-pomorskiego uczestniczy w międzynarodowym projekcie CWC Obieg Wody w Mieście, który ma na celu promowanie idei gospodarki wodnej o obiegu zamkniętym. W projekcie podkreśla się, jak ważne jest oszczędzanie i ponowne wykorzystanie wody deszczowej. Mowa o powstaniu w kilku lokalizacjach (np. w Muzeum Wodociągów) ogrodów deszczowych, które zbierają deszczówkę i stopniowo oddają ją do ekosystemu. Mogą być budowane w różnej wielkości pojemnikach, a także wprost w gruncie.

Zielone ulice

– Poza centrum tworzymy „zielone szlaki”. Już 15 lat temu powstała koncepcja „błękitno-zielonej sieci” opracowanej przez biologów i hydrologów z Uniwersytetu Łódzkiego i PAN. Koncepcja zakłada utworzenie zielonych korytarzy dla pieszych i rowerzystów. Przykładem może być dolina Sokołówki zakładająca połączenie ze sobą trzech istniejących parków – opowiada Riemer. – Jeśli parków nie dzieli zbyt duża odległość, a tak jest w Dolinie Sokołówki (400 m), to można stworzyć specjalny korytarz poprzez przeniesienie przejść dla pieszych pod ziemię. Innym rozwiązaniem jest uspokojenie ruchu np. poprzez stworzenie popularnych w Holandii woonerfów, czyli zielonych i bezpiecznych ulic, gdzie priorytet mają piesi i rowerzyści. Nie ma już odwrotu od zieleni.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024