Jak poinformował w poniedziałek Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA, łączna długość powstałych i będących wciąż jeszcze w budowie tras wspartych środkami unijnymi to 143 km. Oznacza to – wskazał przedstawiciel zarządcy dróg – że w ciągu 20 lat sieć dróg szybkiego ruchu zarządzanych przez krakowski oddział GDDKiA wzrosła ponad siedmiokrotnie, z 24 km do 175 km.
Pierwsze zadanie ze środków UE
W związku z niewystarczającą przepustowością tej trasy w latach 2010-2012 w sąsiedztwie wybudowany został 57-kilometrowy odcinek autostrady A4 między węzłami Targowisko i Tarnów Centrum, który przejął większość ruchu tranzytowego z obecnej dk94, czyli tzw. „starej czwórki”. Budowa autostrady uzyskała niemal 850 mln zł dofinansowania z UE.
Pozostałe inwestycje w drogi
Ze środków unijnych w dużym stopniu finansowana jest budowa drogi ekspresowej S7 biegnącej z południa na północ województwa. Na północ od Krakowa inwestycję podzielono na cztery odcinki. Najdłuższy, 18,7 km odcinek między granicą województwa świętokrzyskiego i Miechowem, otrzymał z UE niespełna 500 mln zł. Drugi, nieco krótszy (18,3 km) między Widomą i Nową Hutą, dostał z kolei ponad 500 mln zł wsparcia w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Na południe od Krakowa dofinansowanie otrzymała budowa niespełna 16 km trasy S7 od Lubnia do Rabki-Zdroju, zwanej „nową Zakopianką”. Powstało na niej ponad 40 obiektów, w tym najdłuższa w województwie, niemal kilometrowa estakada w Skomielnej Białej, biegnąca w najwyższym miejscu 24 m nad ziemią. Najsłynniejszym obiektem na tej trasie jest tunel pod Luboniem Małym – biegnie nawet 80 m pod ziemią i ma 2058 m długości, co czyni go najdłuższym pozamiejskim tunelem w kraju.
Przedstawiciel GDDKiA przypomniał, że spośród 94,6 km całej istniejącej lub budowanej w Małopolsce S7 odcinki o łącznej długości 57,3 km (60 proc. trasy) otrzymały dofinansowanie ze środków UE w wysokości ponad 2,6 mld zł. Z wszystkich środków, które UE przeznaczyła na rozwój dróg krajowych w Małopolsce, ponad połowa została wykorzystana na budowę odcinków S7.
„To ważna trasa nie tylko dla ruchu tranzytowego, ale też turystycznego. Kierowcy jadący w Gorce, Pieniny i Tatry dzięki nowym fragmentom S7 docierają do celu podróży znacznie szybciej i bezpieczniej niż jeszcze kilka lat temu” – wskazał Michna.
Obwodnice
Dofinansowanie ze środków unijnych otrzymała także kończąca się budowa Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52. Wartość wsparcia tego odcinka to prawie 790 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Na jej trasie powstały dwa tunele, w Dziekanowicach (496 m) i Zielonkach (653 m).
Środki unijne wsparły również budowę 9-km obwodnicy Oświęcimia, która wyznaczy nowy przebieg drogi krajowej nr 44 i połączy miasto z budowaną na Śląsku trasą S1. Budowa otrzymała 164,4 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W latach 2018-2020 wybudowano 6,9 km obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej pozwalającej kierowcom ominąć zatłoczone dotąd centrum tego miasta. Jednojezdniowy odcinek dk75 omija miasto po zachodniej stronie, łącząc się z drogami lokalnymi i drogą wojewódzką nr 975.Budowa otrzymała 92,2 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Według GDDKiA kluczową inwestycją dla bezpieczeństwa pieszych, której realizację wsparły fundusze UE, jest kładka w Jaworniku. 45-metrowy obiekt powstał w nieco ponad rok, od końca 2013 do początku 2015 roku. Budowa otrzymała 5,1 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Komentarze (0)