20 lat Polski w UE. Małopolskie: prawie 5 mld zł na drogi krajowe z funduszy unijnych w ciągu 20 lat członkostwa Polski w UE

20 lat Polski w UE. Małopolskie: prawie 5 mld zł na drogi krajowe z funduszy unijnych w ciągu 20 lat członkostwa Polski w UE
MŁ/PAP
30.04.2024, o godz. 9:15
czas czytania: około 3 minut
0

11 przedsięwzięć drogowych wspartych ze środków unijnych zrealizowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w województwie małopolskim w ciągu 20 lat członkostwa Polski w UE. Łączne dofinansowanie wyniosło prawie 5 mld zł. Kluczowym zadaniem była budowa autostrady A4 od Targowiska do Tarnowa.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Jak poinformował w poniedziałek Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA, łączna długość powstałych i będących wciąż jeszcze w budowie tras wspartych środkami unijnymi to 143 km. Oznacza to – wskazał przedstawiciel zarządcy dróg – że w ciągu 20 lat sieć dróg szybkiego ruchu zarządzanych przez krakowski oddział GDDKiA wzrosła ponad siedmiokrotnie, z 24 km do 175 km.

Pierwsze zadanie ze środków UE

Pierwsze zadanie, dofinansowane ze środków UE po 2004 roku, dotyczyło 87,4 km odcinka ówczesnej drogi krajowej nr 4, stanowiącej wtedy główną oś komunikacyjną wschód – zachód województwa. W latach 2005-2007 droga została zmodernizowana i dostosowana do standardów europejskich. Dofinansowanie ze środków UE wyniosło ponad 195 mln zł.

W związku z niewystarczającą przepustowością tej trasy w latach 2010-2012 w sąsiedztwie wybudowany został 57-kilometrowy odcinek autostrady A4 między węzłami Targowisko i Tarnów Centrum, który przejął większość ruchu tranzytowego z obecnej dk94, czyli tzw. „starej czwórki”. Budowa autostrady uzyskała niemal 850 mln zł dofinansowania z UE.

Pozostałe inwestycje w drogi

Ze środków unijnych w dużym stopniu finansowana jest budowa drogi ekspresowej S7 biegnącej z południa na północ województwa. Na północ od Krakowa inwestycję podzielono na cztery odcinki. Najdłuższy, 18,7 km odcinek między granicą województwa świętokrzyskiego i Miechowem, otrzymał z UE niespełna 500 mln zł. Drugi, nieco krótszy (18,3 km) między Widomą i Nową Hutą, dostał z kolei ponad 500 mln zł wsparcia w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Na południe od Krakowa dofinansowanie otrzymała budowa niespełna 16 km trasy S7 od Lubnia do Rabki-Zdroju, zwanej „nową Zakopianką”. Powstało na niej ponad 40 obiektów, w tym najdłuższa w województwie, niemal kilometrowa estakada w Skomielnej Białej, biegnąca w najwyższym miejscu 24 m nad ziemią. Najsłynniejszym obiektem na tej trasie jest tunel pod Luboniem Małym – biegnie nawet 80 m pod ziemią i ma 2058 m długości, co czyni go najdłuższym pozamiejskim tunelem w kraju.

Przedstawiciel GDDKiA przypomniał, że spośród 94,6 km całej istniejącej lub budowanej w Małopolsce S7 odcinki o łącznej długości 57,3 km (60 proc. trasy) otrzymały dofinansowanie ze środków UE w wysokości ponad 2,6 mld zł. Z wszystkich środków, które UE przeznaczyła na rozwój dróg krajowych w Małopolsce, ponad połowa została wykorzystana na budowę odcinków S7.

„To ważna trasa nie tylko dla ruchu tranzytowego, ale też turystycznego. Kierowcy jadący w Gorce, Pieniny i Tatry dzięki nowym fragmentom S7 docierają do celu podróży znacznie szybciej i bezpieczniej niż jeszcze kilka lat temu” – wskazał Michna.

Obwodnice

Dofinansowanie ze środków unijnych otrzymała także kończąca się budowa Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52. Wartość wsparcia tego odcinka to prawie 790 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Na jej trasie powstały dwa tunele, w Dziekanowicach (496 m) i Zielonkach (653 m).

Środki unijne wsparły również budowę 9-km obwodnicy Oświęcimia, która wyznaczy nowy przebieg drogi krajowej nr 44 i połączy miasto z budowaną na Śląsku trasą S1. Budowa otrzymała 164,4 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W latach 2018-2020 wybudowano 6,9 km obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej pozwalającej kierowcom ominąć zatłoczone dotąd centrum tego miasta. Jednojezdniowy odcinek dk75 omija miasto po zachodniej stronie, łącząc się z drogami lokalnymi i drogą wojewódzką nr 975.Budowa otrzymała 92,2 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Według GDDKiA kluczową inwestycją dla bezpieczeństwa pieszych, której realizację wsparły fundusze UE, jest kładka w Jaworniku. 45-metrowy obiekt powstał w nieco ponad rok, od końca 2013 do początku 2015 roku. Budowa otrzymała 5,1 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024