300 miliardów na inwestycje drogowe. Czy to się zwróci?

300 miliardów na inwestycje drogowe. Czy to się zwróci?
Bartłomiej Leśniewski
14.12.2022, o godz. 8:24
czas czytania: około 3 minut
0

- Wszystkie polskie miasta połączone zostaną siecią autostrad i dróg ekspresowych – to jedno z założeń przyjętego przez rząd Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. O drogowe inwestycje w Polsce upomina się m.in. NATO.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Eksperci przestrzegają jednak, że nie każda z inwestycji drogowych bezpośrednio przełoży się na korzyści gospodarcze.

2,5 tys. km nowych dwupasmówek

Rządowy program przewiduje budowę ponad 2,5 tys. km nowych dróg szybkiego ruchu oraz dokończenie trwających inwestycji.

– Ministerstwo Infrastruktury opracowało nowy program drogowy, w którym została zaprezentowana lista inwestycji na drogach krajowych zaplanowanych przez rząd do realizacji w rozpoczętej III dekadzie XXI w. – czytamy w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury.

Są wśród nich takie drogi jak m.in. Zachodnia Obwodnica Szczecina, droga ekspresowa S11 z Pomorza Środkowego na Górny Śląsk, droga S10 od Szczecina do Warszawy i Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Przebudowana zostanie autostrada A2 Warszawa – Łódź i autostrada A4 Krzyżowa – Wrocław i Wrocław – Tarnów.

– Nasz nowy ambitny program zakłada ukończenie wszystkich planowanych obecnie dróg szybkiego ruchu i połączenie wszystkich polskich regionów i miast wojewódzkich siecią bezpiecznych i komfortowych dróg. Łącznie na realizację inwestycji ujętych w nowym programie przeznaczona zostanie kwota ok. 294,4 mld zł. Jest to największy program drogowy w historii Polski – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Potrzeby wojskowych

– Gdyby na wschodnią flankę NATO miały przybyć ciężkie posiłki znad Atlantyku i musiały szybko przemieszczać się na wschód, przeszkodami byłyby brak przepustowości kolei, zbyt wąskie i strome drogi oraz paraliżująca biurokracja – oceniał niedawno gen. Ben Hodges, b. dowódca armii USA w Europie.

Gen. Ben Hodges zaapelował o polepszenie stanu infrastruktury drogowo – kolejowej w naszej części Europy, uzasadniając to nie tyle rachunkiem ekonomicznym, ale potrzebami wojska. – To, czego nauczyliśmy się z wojny Rosji z Ukrainą, to fakt, że przypomniano nam, że wojna jest nie tylko sprawdzianem woli, ale i sprawdzianem logistyki – argumentował w wywiadzie dla Agencji Reutera, która odnotowuje szczególne zainteresowanie wojskowych dwoma polskimi projektami: CPK i Via Baltica.

Co z tego będziemy mieć?

Jak zauważa Tadeusz Kopta, ekspert Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji inwestycje w infrastrukturę drogową w ostatnich latach były podstawą strategii na rzecz gospodarczego wzrostu. – Inwestycje infrastrukturalne zawsze były uważane przez polityków za kluczowe dla wzrostu gospodarczego i były jednym z fundamentów strategii rozwoju regionalnego w Europie. Nawet tak intensywnie skupiono się na infrastrukturze drogowej, że regiony wcześniej słabiej wyposażone w drogi stały się liderami w ich posiadaniu – zauważa ekspert.

Dodaje, że politycy na szczeblu zarówno rządowym, jak i samorządowym często twierdzą, że budowa dróg przynosi sama z siebie rozwój gospodarczy. – Tymczasem nie ma wiarygodnych danych, by potwierdzić ową tezę w praktyce. Przeciwnie: zdarza się całkiem często, że ogromne pieniądze topione są w „drogi donikąd”, bez szans na zwrot – zauważa.

Przestrzega także przed tym, że choć autostrady i drogi ekspresowe rzeczywiście dają impuls rozwojowy, nie zawsze sprzyja on wszystkim obywatelom. – Autostrady wpływają na ożywienie na swoich wlotach i wylotach, ale pogarszają sytuację na obszarach przelotowych. Dzięki autostradom wzmacniane są ośrodki już rozwinięte, słabsze – dodatkowo słabną – konkluduje Tadeusz Kopta.


Czy wojskowi z NATO pomogą w budowie CPK i Via Baltica?

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024