Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Śląskie miasta z dofinansowaniem NFOŚiGW na zakup zeroemisyjnych autobusów

Śląskie miasta z dofinansowaniem NFOŚiGW na zakup zeroemisyjnych autobusów
dom
08.09.2022, o godz. 11:00
czas czytania: około 4 minut
0

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii 90 mln zł dofinansowania na zakup 35 autobusów o napędzie elektrycznym. Rybnik planuje zakup 20 autobusów o napędzie wodorowym. Na tę inwestycję otrzyma z NFOŚiGW dofinansowanie w wysokości ok. 45,5 mln zł. Cieszyn zakupi sześć autobusów o napędzie elektrycznym na co otrzyma ok. 9,4 mln zł dotacji i 3,2 mln zł pożyczki. Natomiast Jastrzębie Zdrój dzięki dotacji w wysokości ok. 26,3 mln zł i pożyczce 8,78 mln zł zakupi 11 autobusów o napędzie elektrycznym. 

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B BDO zamknięcie roku [14.10-22.11.24]

Przełomowe dla miejscowych społeczności inwestycje zostaną zrealizowane w ramach drugiej edycji programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”, którego celem jest obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym i rozwój w Polsce „zielonej” mobilności.

Elektryczne i wodorowe

– Zakup kilkudziesięciu nowoczesnych autobusów o napędzie elektrycznym i wodorowym wpisuje się w przyjazny środowisku naturalnemu, dynamiczny, zrównoważony rozwój regionu. Ekologiczny transport publiczny, dostępny dla mieszkańców Śląska, w tym także dla osób z niepełnosprawnością, to poprawa jakości powietrza i codziennego życia ludzi. Wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań w każdej dziedzinie przyczynia się do rozwoju społeczno-gospodarczego naszego kraju – powiedział minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

– Przy wdrażaniu programu „Zielony Transport Publiczny”, dbamy o to, aby z nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego mogli korzystać wszyscy, bez względu na miejsce zamieszkania – zaznacza Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska. – Przy tym staramy się także wypracowywać najlepsze rozwiązania, które poprawią jakość życia Polaków w zakresie lepszego stanu powietrza. Rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego bez wątpienia jest istotnym elementem w osiągnięciu tego ważnego celu.

Zielony Transport Publiczny

– W przygotowaniu i wdrażaniu elektromobilności potrzebne są działania na poziomie lokalnym: potrzebna jest infrastruktura, rozwój transportu publicznego oraz sposobów magazynowania energii. Potrzebne są również strategie, które pozwolą realizować zadania służące poprawie jakości życia naszych obywateli. Samorządy są dla nas stroną i partnerem w tych wszystkich działaniach a zeroemisyjne pojazdy trafiają do samorządów w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” sukcesywnie zasilają floty poszczególnych przewoźników – dodaje Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Zielony Transport GZM

W ramach przedsięwzięcia „Zielony Transport GZM”, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia planuje zakup 35 autobusów o napędzie elektrycznym zasilanych z własnych magazynów energii: 24 sztuki niskopodłogowych autobusów 12-metrowych oraz 11 sztuk niskopodłogowych przegubowych autobusów 18-metrowych. Zakupione pojazdy będą dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.

W ramach projektu zostaną również zakupione mobilne lub stacjonarne ładowarki wolnego ładowania (21 szt.). Ponadto zaplanowano przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 430 osób – kierowców oraz mechaników.

Całkowity koszt inwestycji to 141 832 530 zł, a dotacja z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej to 90 mln zł.

Rybnik stawia na wodór

Miasto Rybnik planuje zakup 20 autobusów o napędzie wodorowym. Zakupione pojazdy o długości 12m będą niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Posiadać będą również monitoring, alkoblokadę oraz defibrylator. Ponadto, w ramach niniejszego projektu zaplanowano przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej sześciu mechaników i naukę obsługi pojazdu.

Całkowity koszt tej inwestycji to 86 100 000 zł a dotacja z NFOŚiGW to 45,5 mln zł.

Cieszyn i Jastrzębie kupią pojazdy elektryczne

Miasto Cieszyn w ramach przedsięwzięcia planuje zakup sześciu autobusów elektrycznych (dwa małe i cztery duże). Zakupione pojazdy będą przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Posiadać będą klimatyzacja, system dynamicznej informacji pasażerskiej, wewnętrzny monitoring wizyjny, kasowniki biletów elektronicznych.

Ponadto zaplanowano zakup i montaż dwóch punktów ładowania typu plug-in przeznaczonych dla małych autobusów oraz cztery punkty ładowania typu plug-in przeznaczone dla dużych autobusów. Oprócz tego zaplanowane jest przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 10 kierowców i czterech mechaników.

Całkowity koszt inwestycji to 15 571 800 zł, dotacja z NFOŚiGW to 9 435 000 zł oraz pożyczka 3 225 000 zł.

Natomiast Jastrzębie Zdrój w ramach przedsięwzięcia planuje zakup 11 autobusów
o napędzie elektrycznym o długości 12 m. Zakupione pojazdy będą dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych i niskopodłogowe.

W ramach projektu zaplanowano także przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 26 kierowców i naukę obsługi pojazdu.

Całkowity koszt inwestycji to 35 121 420 zł, dotacja z NFOŚiGW to 26 341 065 zł
oraz pożyczka 8 780 355 zł.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przewiduje zakończyć projekt 31 października 2025 r. Rybnik 23 października 2023 r., a Cieszyn i Jastrzębie Zdrój – 31 marca 2024 r.

Ograniczanie emisji 

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zmniejszy emisję dwutlenku węgla o ok. 2063,83 tony w ciągu roku, a także ograniczy emisję tlenków azotu (o blisko 6,24 tony/rok) i pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o ok. 0,087 tony rocznie.

Rybnik zmniejszy emisję CO2 o ponad 1 344,62 tony/rok, ograniczy emisję tlenków azotu o ok. 0.006 tony/rok oraz emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 1,03 tony/rok.

Cieszyn zmniejszy emisję CO2 o 143,35540 Mg/rok, ograniczy emisję tlenków azotu o 1,08413 Mg/rok oraz emisję pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) o 0,02327 Mg/rok.

Z kolei Jastrzębie-Zdrój zmniejszy emisję CO2 o 579,53339 Mg/rok a także ograniczy emisję tlenków azotu o 1,67420 Mg/rok oraz emisję pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 0,02822 Mg/rok.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024