Jak ocenia portal transport-publiczny.pl, „wybór tureckiej firmy nie byłby możliwy, gdyby w pierwszym przetargu konsorcjum Solarisa i Stadlera nie przeszarżowało z ceną”. W kolejnym Durmazlar złożył jedyną ofertę, która została pozytywnie oceniona i ostatecznie wybrana.
Tym samym z usług tureckiego Durmazlara skorzysta pierwsze miasto w Europie. To z kolei może otworzyć rynek dla tego dostawcy nie tylko w Polsce, ale całej Europie. Zwykle jednym z kryterium oceny w przetargu jest również doświadczenie w dostawie pojazdów dla polskich i europejskich miast, które muszą wcześniej otrzymać homologację na rynek UE.
Umowa z tureckim dostawcą ma zostać podpisana w czerwcu. Pierwsze dwa tramwaje najprawdopodobniej wyjadą na ulice Olsztyna pod koniec 2019 r. Kolejne 10 – do maja 2020 r., po dwa miesięcznie.
Technicznie pojazdy będą stanowiły nieco zmodyfikowaną wersję produkowanej przez Durmazlar Panoramy, o długości 32,5 m i szerokości 2,5 m. Wcześniej tak szerokie tramwaje do Olsztyna dostarczał Solaris. Wagony pomieszczą 210 pasażerów. Na zakup 12 pojazdów z Turcji Olsztyn wyda około 108 mln zł.
To kolejny dość nietypowy zakup tramwajów w ostatnim czasie. Olsztyn zdecydował się na mało znanego tureckiego dostawcę, a niedawno Łódź zakupiła kilkadziesiąt używanych tramwajów.
Źródła: transport-publiczny.pl
Komentarze (0)