Pod koniec lipca br. po polskich drogach jeździło w sumie 6330 samochodów z napędem elektrycznym. Przez pierwsze siedem miesięcy 2019 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 2074 całkowicie elektrycznych samochodów osobowych oraz hybryd typu plug-in, czyli o 86% więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego – wynika z „Licznika elektromobilności”, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).
Smog wróci jesienią
– Trwający okres wakacyjny pozwolił mieszkańcom wielkich miast na chwilę zapomnieć o smogu, który niestety zapewne powróci do nas jesienią. Tym bardziej cieszy informacja o rosnącej liczbie rejestracji autobusów z napędem elektrycznym. Według najnowszych doniesień stołeczna flota ma już niebawem wzbogacić się o 130 sztuk elektrycznych autobusów miejskich, co wpłynie na poprawę jakości powietrza w centrum Warszawy – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.
Spośród wszystkich pojazdów o alternatywnym napędzie w kraju, 4009 stanowią auta w pełni elektryczne, zaś 2321 to hybrydy typu plug-in. Tabor elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych na koniec lipca br. zwiększył się do 362, a elektrycznych skuterów i motocykli – do 5199. Z kolei liczba autobusów elektrycznych wzrosła do 206.
– Kluczowe pozostaje jak najszybsze uruchomienie systemu wsparcia ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, jednak konieczne jest także wdrożenie zmian w projektowanych regulacjach prawnych, korespondujących z uwarunkowaniami rynkowymi. Dopłaty w przypadku osób fizycznych powinny odnosić się do pojazdów o większej wartości niż przewiduje to projekt rozporządzenia Ministra Energii. W przeciwnym wypadku wsparcie nie obejmie najpopularniejszych modeli w Europie, a rynek nie będzie miał szansy na szybki rozwój – mówi Maciej Mazur z PSPA.
Więcej stacji ładowania
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów, rozwija się również ogólnodostępna infrastruktura ładowania. Na koniec czerwca br. w Polsce funkcjonowało 785 stacji ładowania pojazdów elektrycznych (1457 punktów). 33% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
Komentarze (0)