Gospodarka wyeksploatowanymi pojazdami w Polsce
Na przestrzeni ostatnich lat gospodarka odpadami w postaci pojazdów wycofanych z eksploatacji nabiera w skali kraju coraz większego znaczenia. Fakt ten wiąże się m.in. z członkostwem Polski w Unii Europejskiej i wynikającą z tego koniecznością stosowania wspólnotowych przepisów. Wpływa na to stale wzrastająca liczba rejestrowanych pojazdów.
Innym czynnikiem może być to, iż pomimo wycofania pojazdów z eksploatacji, ze względu na zawartość substancji niebezpiecznych (takich jak np. odpady paliw ciekłych, filtry olejowe czy też płyny chłodnicze i hamulcowe), mogą one stanowić istotne zagrożenie dla środowiska. Szacuje się, że ok. 85% ich elementów ma wartość surowcową i w związku z powyższym może zostać ponownie wykorzystana.
Pojazdy w karbach prawa
Wszystkie pojazdy po zakończeniu ich użytkowania stają się odpadami i zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów1 klasyfikowane są jako odpady o kodzie 16 01 04* (zużyte lub nienadające się do użytkowania pojazdy) oraz 16 01 06 (zużyte lub nienadające się do użytkowania pojazdy, niezawierające cieczy i innych niebezpiecznych elementów).
Wyeksploatowane samochody powinny być przekazywane przez ostatniego właściciela firmom posiadającym stosowa...