Polska jest członkiem Unii Europejskiej od 1 maja 2004 r. Podpisując traktat akcesyjny 16 kwietnia 2003 r., rząd zobowiązał się do przestrzegania i implementowania prawa unijnego do prawa krajowego. Dzieje się tak na skutek transpozycji dyrektyw UE do prawodawstwa polskiego.
 
Należy jednak mieć na uwadze to, że choć dyrektywy są nadrzędnymi aktami prawnymi w stosunku do ustaw, to wyznaczają one jedynie cel, jaki należy osiągnąć. Sposób zaś osiągnięcia tego celu, czyli szczegółowe akty prawne pozostawia się ustawodawcy danego kraju członkowskiego. Nie należy zatem przepisów zawartych w dyrektywach traktować wprost i „na ślepo”, zapisywać ich tłumaczenia w ustawach lub rozporządzeniach.
Dosłowne stosowanie przepisów dyrektyw, które spotyka się niekiedy w prawie krajowym nie zawsze jest najtrafniejszym i celowym rozwiązaniem, ponieważ zdarzają się przypadki, kiedy specyficzne uwarunkowania naszego kraju, np. infrastruktura, stan gospodarki, zaszłości historyczne i ludzka mentalność, nie są brane pod uwagę, co w konsekwencji prowadzi do trudności w osiąganiu celów stawianych w dyrektywach.
 
Niedoskonały KPOŚK
Polska do końca 2015 r. musi spełnić kryteria zawarte w Dyrektywie Rady 91/271/EWG z 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych (tzw. dyrektywie ściekowej). Jest to jedno ze zobo...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?