Na temat korzyści płynących z podejmowania działań zwiększających efektywność energetyczną przedsiębiorstw z Jackiem Łukaszewskim, prezesem Zarządu firmy Schneider Electric Polska, rozmawia Małgorzata Masłowska-Bandosz.
Jaka jest świadomość polskich przedsiębiorców w zakresie korzyści wynikających ze zwiększania efektywności energetycznej?
W Polsce ciągle widoczne są braki w tej kwestii. Temat efektywności energetycznej budzi wśród przedsiębiorców duże zainteresowanie, jednak zdarza się, że nie wiedzą, czym ona jest i jakie korzyści można dzięki niej uzyskać. Społeczeństwo nie jest odpowiednio przygotowane do wprowadzenia efektywności energetycznej.
Co trzeba zrobić, by zmienić tę sytuację?
Regulacje prawne, prawie zawsze pomagają. Na etapie tworzenia ustawy o efektywności energetycznej proponowano zapis, który zobowiązywał sektor publiczny do oszczędności zużycia energii o 1% rocznie. Nie zostało to jednak ujęte w tym akcie prawnym. Szkoda, bo sektor publiczny, w którym możliwości oszczędzania są spore, pokazałyby korzyści, jakie przynoszą działania proefektywnościowe. Z pewnością wpłynęłoby to na zwiększenie świadomości społeczeństwa w tym zakresie. Dużą motywacją dla przedsiębiorcy są też pieniądze. Efektywność energetyczną cechuje logarytmiczna krzywa wzrostowa – początek jest trudny, bo ludzie niekoniecznie wierzą w ...