W poprzednim numerze „Przeglądu Komunalnego” (5/2012) wskazano, iż tworzone przez gminy systemy postępowania z odpadami komunalnymi muszą spełniać pewne warunki, określone przepisami znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (u.c.p.g.). Jednym z najważniejszych spośród nich wydaje się być skonstruowanie systemu tak, by zapewnił prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów, przynoszącej odpowiednie efekty.
Jak wskazano wcześniej, co do zasady przyjmowany model selektywnej zbiórki gmina ustala samodzielnie, bowiem ustawodawca nie sformułował tutaj żadnych wytycznych. Dla niego ważna jest przede wszystkim efektywność przyjętego systemu i z tego samorząd będzie rozliczany.
Tworzenie punktów
Do założenia, że gmina samodzielnie decyduje o przyjęciu określonego modelu selektywnej zbiórki, ustawa wprowadza jednak pewien – i to chyba dość istotny – wyjątek. Otóż art. 3 ust. 2 pkt 6 nakłada na samorząd obowiązek uwzględnienia w takim modelu „punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych” (zgodnie z przepisem – gminy „tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, w tym wskazują miejsca, w których mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektr...