W pierwszej części artykułu zaprezentowano schemat ustalania właściwości organów w sprawach związanych z ochroną środowiska. Algorytm ten pozwala wskazać, kto jest organem kompetentnym do podjęcia decyzji dotyczących np. procesu gospodarowania odpadami – starosta, marszałek czy może regionalny dyrektor ochrony środowiska.

Ten schemat ustalania kompetencji ma bezpośrednie zastosowanie do kilku decyzji administracyjnych (art. 378 ust. 1 P.o.ś.), a w zakresie gospodarki odpadami dotyczy przede wszystkim pozwoleń zintegrowanych oraz pozwoleń na wytwarzanie odpadów. Pośrednio znajduje on również zastosowanie także do kontroli procesu wytwarzania odpadów oraz do zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów (art. 19, 24 i 26 ustawy o odpadach). Dotyczy to także innych decyzji administracyjnych, np. zatwierdzenia instrukcji eksploatacji składowiska czy zgody na jego zamknięcie (art. 53 i 54 ustawy o odpadach).
Dla ustalenia kompetencji marszałka zasadniczo ma znaczenie analiza §2 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (DzU nr 213, poz. 1397). W związku jednak z uwzględnieniem przepisów, które bezpośrednio dotyczą gospodarki odpadami, powstają kolejne dylematy. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że rozporządzenie wymienia ...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?