Od lutego 2022 r. przywóz do Polski oraz przewóz przez terytorium kraju odpadów podlega rejestracji w systemie SENT. Wyjątek stanowią odpady z tzw. zielonej listy, o masie nieprzekraczającej 20 kg.
Konsekwencje wprowadzenia systemu SENT
Konsekwencją wprowadzonych przepisów jest nałożenie obowiązków w zakresie dokonania zgłoszenia przewozu, jego uzupełnienia i aktualizacji na podmiot odbierający oraz przewoźnika w momencie rozpoczęcia przewozu. Dodatkowo przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia przekazywania danych geolokalizacyjnych, a kierujący do posiadania numeru referencyjnego oraz uruchomienia lokalizatora. Wprowadzenie nadzoru nad transportem odpadów niebezpiecznych na terenie kraju nie zmienia dotychczasowych zasad transgranicznego przemieszczania odpadów.
Rozszerzona lista towarów w SENT
Skuteczniejsza walka z szarą strefą
Jak poinformował GIOŚ, zmiany w przepisach pozwolą na szersze monitorowanie przewozów odpadów niebezpiecznych, co pozytywnie wpłynie na ochronę środowiska oraz życie i zdrowie Polaków. Pozwoli też jeszcze skuteczniej zapobiegać prowadzeniu gospodarki odpadami w szarej strefie. Lista 11 nowych rodzajów odpadów została zgłoszona przez Ministra Klimatu i Środowiska oraz Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
– Wprowadzenie nadzoru nad przewozami odpadów niebezpiecznych w ruchu krajowym jest istotne, ponieważ koszt zagospodarowania tych odpadów jest wysoki, a ich porzucenie oddziałuje bardzo negatywnie na środowisko, co stanowi realne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi oraz dla środowiska. Dodatkowo porzucenie odpadów generuje koszty związane z ich uprzątnięciem i zagospodarowaniem w sposób bezpieczny dla środowiska. Koszty te najczęściej ponoszą samorządy lub państwo. Wprowadzone przepisy umożliwiają zapewnienie lepszego nadzoru nad systemem gospodarki odpadami – podkreśla Wiesław Czechowski, p.o. II Zastępcy Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
Nowe na liście w systemie SENT
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 9.10.20232 r., zmieniającym rozporządzenie w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, systemem monitorowania objęte zostały takie towary, jak:
1) odpady farb i lakierów zawierających rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne,
2) szlamy pochodzące z farb lub lakierów zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne,
3) szlamy wodne zawierające farby lub lakiery zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne,
4) odpady z usuwania farb lub lakierów zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne,
5) zawiesiny wodne zawierające farby lub lakiery, w których znajdują się rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne,
6) zmywacz farb lub lakierów,
7) odpady farb drukarskich zawierające substancje niebezpieczne,
8) szlamy farb drukarskich zawierające substancje niebezpieczne,
9) odpadowe kleje i szczeliwa zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne,
10) uwodnione szlamy zawierające kleje lub szczeliwa zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne,
11) uwodnione odpady ciekłe zawierające kleje lub szczeliwa zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne.
Pełna treść rozporządzenia do pobrania:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 9 października 2023 r..pdf
Rozmiar pliku: 191 KB
Transgraniczne przemieszczanie odpadów
– wykup dostęp do nagrania za szkolenia wraz z materiałami szkoleniowymi.
Sprawdź szczegóły: Transgraniczne przemieszczanie odpadów
Sprawdź szczegóły: Transgraniczne przemieszczanie odpadów
Komentarze (0)