Projekt ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw ma wdrożyć dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2184 w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.
Obowiązki informacyjne
W projekcie przewidziano, że dostawcy wody przynajmniej raz do roku mają przekazywać konsumentom np. na fakturze lub w aplikacji mobilnej informacje dotyczące: ilości rocznie zużytej wody; przebiegu zużycia w porównaniu ze średnim zużyciem w gospodarstwach domowych, ceny za litr wody dla porównania z cenami wody butelkowanej.
Mają też zapewnić dostęp online do informacji, takich jak jakość wody, przekroczenia wartości parametrycznych, twardość oraz stopień mineralizacji wody, wyniki programów monitoringu, wyniki oceny ryzyka itp.
Zwrócono uwagę, że nowe regulacje będą wymagały ustanowienia nadzoru i wymogów dotyczących higieny materiałów kontaktujących się z wodą przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz zobowiązania państw członkowskich UE do stosowania takich materiałów pod warunkiem ich zatwierdzenia zgodnie z aktami przyjmowanymi przez KE na podstawie w/w dyrektywy, w szczególności z europejską listą pozytywną materiałów. Zostaną ustanowionie także wymogi dotyczące chemikaliów do uzdatniania wody i materiałów filtracyjnych kontaktujących się z wodą przeznaczoną do spożycia przez ludzi.
Według projektu nastąpi zmniejszenie dozwolonej liczby kolejno następujących po sobie odstępstw od spełniania wymagań jakościowych dla wody przeznaczonej do spożycia do dwóch (obecnie, na mocy dyrektywy 98/83/WE dopuszczalne są trzy odstępstwa).
Rola Senepidu
W proponowanych przepisach doprecyzowano kompetencję organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej (PIS – popularnie Sanepid – przyp. red.), oraz procedury nadzoru nad jakością wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, obejmujące monitoring jakości wody, stwierdzanie przydatności wody do spożycia przez ludzi, dokonywania ocen obszarowych jakości wody oraz procedowania wniosków o udzielenie zgód na odstępstwa od wymagań jakościowych dla wody.
Nowelizacja zobowiązuje także dostawców wody do wykonywania ocen ryzyka w obszarach zasilania ujęć wody (po raz pierwszy do dnia 12 lipca 2027 r.) i systemach zaopatrzenia w wodę (po raz pierwszy do dnia 12 stycznia 2029 r.). Opiniowanie przeprowadzonych ocen ryzyka i prowadzenia działań zapobiegających ryzyku ustawodawca powierzył Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie (PGW WP).
Ocena ryzyka źródeł
W projekcie przewiduje się, że dostawcy wody będą dokonywać oceny ryzyka w obszarze zasilania ujęcia wody i co 6 lat przeprowadzać jej przegląd i w razie potrzeb aktualizować oraz przekazywać PIS oraz PGW WP.
Zaznaczono również, że obowiązek wykonywania oceny ryzyka w wewnętrznych systemach wodociągowych, a następnie co 6 lat obowiązek ich przeglądów i ewentualnych aktualizacji, będzie dotyczył właścicieli lub zarządców obiektów priorytetowych czyli obiektów budowlanych niemieszkalnych przeznaczonych do okresowego albo stałego pobytu ludzi oraz obiektów budowlanych użyteczności publicznej oraz właścicieli lub zarządców budynków mieszkalnych lub innych niebędących obiektami priorytetowymi, z wyłączeniem budynków mieszkalnych jednorodzinnych, w których użytkownicy mogą być narażeni na ryzyko związane z wodą przeznaczoną do spożycia przez ludzi wynikające z bakterii z rodzaju Legionella lub ołowiu. Wskazano, że obiekty priorytetowe zostaną określone w akcie wykonawczym do ustawy.
“Zakłada się, że przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne zaopatrujące w wodę co najmniej 50 000 osób lub dostarczające co najmniej średnio 10 000 m sześc. wody na dobę dokonają oceny wielkości wycieków wody w sieci wodociągowej za rok 2024, a następnie przekażą sprawozdania zawierające wyniki oceny właściwym jednostkom PGW WP, które zbiór danych przekażą do KE do dnia 12 stycznia 2026 r. (po uprzednim zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej” – wskazano w projekcie.
Dostęp do wody
Zgodnie z nowelizacją, organy lub inne jednostki organizacyjne gmin będą zobligowane do zidentyfikowania osób lub grup pozbawionych dostępu albo mających ograniczony dostęp do wody przeznaczonej do spożycia. Mają też podejmować działań by poprawić lub utrzymać powszechny dostęp ludności do wody pitnej informując o możliwościach podłączenia się do sieci wodociągowej lub o alternatywnych sposobach uzyskania dostępu do wody.
Nowela przewiduje też zwolnienie z obowiązku opracowania wieloletniego planu przedsiębiorstw wodociągowych, które nie tylko nie planują budowy urządzeń wodociągowych lub urządzeń kanalizacyjnych, ale również nie planują ich modernizacji.
Wskazano, że planowany termin przyjęcia projektu nowelizacji ustawy przez Radę Ministrów to III/IV kwartał 2024 r.
Komentarze (0)