Autonomiczny minibus zasilany elektrycznie po testach w Gliwicach

Autonomiczny minibus zasilany elektrycznie po testach w Gliwicach
jw
18.01.2024, o godz. 8:32
czas czytania: około 3 minut
0

Niemal 20 dni testów pasażerskich na przełomie listopada i grudnia, i prawie 2800 osób na pokładzie – gliwiczan i mieszkańców innych miast, dorosłych i dzieci, przedszkolaków, uczniów, studentów i seniorów. Jak się okazało, wiele osób testujących Bleesa BB-1 wracało na ul. Akademicką specjalnie po to, by kolejny raz doświadczyć jazdy pierwszym polskim, stworzonym w Gliwicach, komfortowym, autonomicznym minibusem zasilanym elektrycznie. Trafił zwłaszcza w gusta najstarszych gliwiczan.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

W testach odbywających się w dni robocze między 20 listopada i 19 grudnia, zorganizowanych przez firmę Blees we współpracy z Politechniką Śląską, na zlecenie Miasta Gliwice i gliwickiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej, wzięło udział dokładnie 2799 osób w zróżnicowanym wieku. Wyposażonym w zaawansowane sensory i systemy pojazdem poruszały się także wycieczki szkolne i przedszkolne.

Wygoda Bleesa

Wrażenia pasażerów odnotowywali w ankietach psychologowie Uniwersytetu Śląskiego (zostaną one szczegółowo przeanalizowane i podane do publicznej wiadomości).
Szczególnie osoby starsze, biorące udział w przejazdach, podkreślały zasadność wykorzystywania autonomicznego minibusa w miejscach, które często odwiedzają, np. w okolicach parków. Doceniały zwłaszcza wygodę Bleesa, który może pomieścić 15 osób, oferując przy tym 7 miejsc siedzących.

Na trasie, wyznaczonej na 400-metrowym odcinku ulicy Akademickiej od placu Krakowskiego do ul. Kaszubskiej, z trzema tymczasowymi przystankami o nazwach wybranych w konkursie zorganizowanym przez zaangażowaną w projekt minibusa Politechnikę Śląską (Rektorat; Skrzyżowanie Tysiąca Możliwości; Wieża Magów), nie odnotowano sytuacji niebezpiecznych. Prędkość Bleesa BB-1 (wyposażonego w systemy rozpoznawania obiektów 3D czy sztuczną inteligencję, mogącego jechać z maksymalną prędkością 25 km/h) dostosowano do panujących warunków atmosferycznych, wymogów strefy zamieszkania i ruchu pieszych. Uwzględniono też obecność pojazdów budowlanych w sąsiedztwie wznoszonego Centrum Kreatywności Studenckiej i możliwość przejazdu straży pożarnej. W związku z tym maksymalna prędkość została ograniczona do 10 km/h, a średnio wynosiła ok. 7,75 km/h.

Pierwsze wyniki testów

– Bus spisywał się bardzo dobrze w każdych warunkach pogodowych. Jego system autonomii reagował prawidłowo, zwalniając lub zatrzymując pojazd przed pojawiającymi się przeszkodami czy osobami przebywającymi na terenie. Potwierdza to, że Blees BB-1 może poruszać się w bardzo różnorodnej przestrzeni – od parkingów, miejsc otwartych (na których prowadzone były wcześniejsze testy), aż po parki i lokalizacje o jednolitym otoczeniu, osłonięte drzewami, a także obszary o gęstej zabudowie – podkreśla Mikołaj Kwiatkowski, koordynator gliwickich testów i manager ds. rozwoju biznesu w firmie Blees.

– Naszym zdaniem testy minibusa Blees BB-1 w Gliwicach były sukcesem, demonstrując potencjał autonomicznych pojazdów w poprawie bezpieczeństwa, efektywności i ekologiczności miejskiego transportu. Wydarzenie stanowiło obiecujący krok w kierunku przyszłości, w której autonomiczne pojazdy staną się integralną częścią miejskiego krajobrazu – dodaje Marcin Wójcik, dyrektor ds. technologii w firmie Blees.

– Od wielu lat budujemy wizerunek Gliwic jako miasta nowoczesnych technologii i z wielkim zainteresowaniem śledzimy innowacje w dziedzinie transportu zbiorowego, wdrażając najlepsze rozwiązania. Jesteśmy otwarci na tego typu pionierskie pomysły, które – jak pokazały testy na ul. Akademickiej – mają szanse sprawdzić się w przestrzeni miejskiej, wspierając mobilność mieszkańców – komentuje Mariusz Śpiewok, zastępca prezydenta Gliwic sprawujący nadzór nad Przedsiębiorstwem Komunikacji Miejskiej w Gliwicach.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024