Reklama

ad1a STIHL [13.02-23.02.25]

Brak opłat na autostradzie A1 kosztowało państwo 319 mln zł

Brak opłat na autostradzie A1 kosztowało państwo 319 mln zł
pap/jw
05.02.2025, o godz. 8:48
czas czytania: około 2 minut
0

Koszty związane ze zwolnieniem w 2023 i 2024 r. z opłat na autostradzie A1 sięgnęły 319 mln zł – poinformował wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec. Dodał, że autostrada A4 Katowice-Kraków po wygaśnięciu umowy koncesyjnej powinna być bezpłatna dla aut osobowych.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b podmioty zwolnione [12.02-26.03.25]

– Budżet państwa poniósł koszty zwolnienia z opłat na autostradzie A1 od dnia 4 września 2023 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. w wysokości 319 mln zł – poinformował we wtorek na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury Bukowiec. Dodał, że w 2023 r. koszt ten wyniósł ponad 70 mln zł, a w 2024 r. ok. 248 mln zł.

Bukowiec wskazał, że chodzi o całkowity koszt związany ze zniesieniem opłat od pojazdów osobowych i motocykli na odcinku Gdańsk-Toruń, a wyliczenia uwzględniają szacunkową wartość niepobranego podatku VAT w tym okresie.

Wysokie koszty i powrót opłat

– Koszty poniesione przez budżet państwa były bardzo wysokie, uzyskane efekty w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego niewielkie. (…) Dodatkowo należy wskazać, że w przypadku autostrady A1 Gdańsk Toruń można wybrać alternatywne odcinki dróg ekspresowych np. S5 i S7, po których przejazd pojazdami osobowymi jest bezpłatny. Co więcej, w związku z prowadzeniem zwolnień z opłat przejazdów pojazdów osobowych nie odnotowano znaczącego wzrostu płynności ruchu – poinformował również wiceszef MI.

Wiceminister infrastruktury przypomniał, że zniesienie opłat za przejazd tym odcinkiem autostrady został wprowadzony “tuż przed wyborami parlamentarnymi” jeszcze przez poprzedni rząd. Obecny rząd przyjął z kolei w grudniu 2023 r. uchwałę przedłużającą zniesienie opłat do końca 2024 r. – W związku z tym, że uchwała dotyczyła tylko 2024 r., od 1 stycznia 2025 r. wróciły zasady obowiązujące wcześniej, w tym wysokość opłat za przejazd – dodał Bukowiec.

We władaniu GDOŚ

Bukowiec przypomniał, że w marcu 2027 r. wygaśnie umowa koncesyjna zawarta ze Stalexport Autostrada Małopolska S.A. na eksploatację odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków. Dodał, że jest to odcinek o długości 61 km.

– Nie przewiduje się po wygaśnięciu tej umowy zawierania kolejnej na eksploatację tego odcinka autostrady. Oznacza to, że odcinek będzie zarządzany przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, a w zakresie opłat drogowych najbardziej prawdopodobny scenariusz to objęcie tego odcinka autostrady opłatą elektroniczną tylko od pojazdów ciężkich, to jest o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony w ramach systemu poboru opłaty elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej, czyli ETOL – powiedział.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad3b ROP debata [10.02-27.02.25]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD1D AKADEMIA BDO25 [02.02-18.03.25]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2025