Cyberbezpieczeństwo i wdrożenie dyrektywy NIS2 w samorządzie i branży gospodarki komunalnej

Cyberbezpieczeństwo i wdrożenie dyrektywy NIS2 w samorządzie i branży gospodarki komunalnej
Judyta Więcławska
29.08.2024, o godz. 13:18
czas czytania: około 3 minut
0

Od 18 października br. wchodzą w życie nowe przepisy Dyrektywy NIS2 w sprawie środków na rzecz wysokiego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii Europejskiej. Rozszerza ona zakres podmiotowy dotychczasowej Dyrektywy NIS m.in. o administrację publiczną, sektor żywności, ścieki, przemysł, zarzadzanie odpadami i przestrzeń kosmiczną oraz szerzej traktuje niektóre sektory (m.in. rozszerzenie zakresu infrastruktury cyfrowej).

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Efektem transformacji cyfrowej, oprócz informatyzacji administracji publicznej czy cyfryzacji sektora prywatnego, jest intensyfikacja cyberzagrożeń. Według Raportu o stanie bezpieczeństwa cyberprzestrzeni RP w 2022 r., przygotowanego przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w Polsce odnotowano łącznie 1 234 040 zgłoszeń o cyberatakach. Tylko w maju br. liczba cyberataków na polskie firmy wzrosła pięciokrotnie w porównaniu z poprzednim rokiem, o czym świadczą najnowsze dane ESET. W reakcji na ten stan rzeczy, w 2023 r. weszła w życie Dyrektywa NIS2, która zmieni kształt cyberbezpieczeństwa w państwach członkowskich Unii Europejskiej, w tym w Polsce.

Dyrektywa NIS2 w szczególe

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 z 14 grudnia 2022 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, zmieniająca rozporządzenie (UE) nr 910/2014 i dyrektywę (UE) 2018/1972 oraz uchylająca dyrektywę (UE) 2016/1148 tzw. dyrektywa NIS 2 ustanawia nowe regulacje prawne w zakresie wzmocnienia poziomu cyberbezpieczeństwa całej Unii Europejskiej (w tym cyberbezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych wykorzystywanych do świadczenia usług na odległość). 

– Dyrektywa NIS2 wyznacza skoordynowane ramy w materii cyberbezpieczeństwa, m.in. określa środki zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie, obowiązki w zakresie zgłaszania incydentów, wymiany informacji o cyberbezpieczeństwie czy w zakresie nadzoru i egzekwowania przepisów. Warto odnotować, że dokonuje również rozszerzenia i kategoryzacji podmiotów na kluczowe i ważne. – informuje dr Dominika Skoczylas, Adiunkt na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Czas na wdrożenie Dyrektywy NIS2 upływa 17 października 2024 r.



– W związku z tym planowana jest nowelizacja ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Niezbędna jest także aktualizacja zasad dotyczących cyberbezpieczeństwa we właściwych sektorach – w celu osiągnięcia podstawowych wymogów cyberbezpieczeństwa określonych w dyrektywie NIS2 (podniesienie poziomu cyberodporności). Bez wątpienia obecnie cyberbezpieczeństwo stanowi determinantę rozwoju społeczno-gospodarczego – dopowiada dr Skoczylas. Należy dodać, że zgodnie z art. 5 dyrektywy NIS 2, niniejsza dyrektywa nie uniemożliwia państwom członkowskim przyjęcia lub utrzymania przepisów zapewniających wyższy poziom cyberbezpieczeństwa, pod warunkiem że takie przepisy są spójne z obowiązkami państw członkowskich, ustanowionymi w prawie Unii (harmonizacja minimalna).

Raportowanie incydentów

Według szacunków PwC, NIS2 obejmie ponad 6000 podmiotów działających w 18 sektorach gospodarki w Polsce. Na podmioty objęte Dyrektywą NIS2 zostają nałożone większe niż dotychczas wymagania w zakresie zarządzania, obsługi i ujawniania luk w zabezpieczeniach, testowaniu poziomu cyberbezpieczeństwa oraz efektywnym wykorzystywaniu szyfrowania. Dyrektywa NIS2 precyzuje także zapisy w zakresie raportowania incydentów. Wprowadza również odpowiedzialność kierownictwa firmy za zgodność ze środkami zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie. – Jednostki samorządu terytorialnego i sektor komunalny muszą przygotować się na znaczące zmiany w zakresie cyberbezpieczeństwa swoich organizacji – wskazuje dr Dominika Skoczylas.

Istota szkoleń

Oprócz stricte formalnoprawnych kwestii, języczkiem u wagi są kompetencje i umiejętności cyfrowe, szkolenia i kursy z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz problematyka cyberhigieny użytkowników sieci. Wychodząc naprzeciw tym okolicznościom, redakcja miesięcznika “Przegląd Komunalny” zaplanowała szkolenie online: “Cyberbezpieczeństwo jako kluczowe zadanie jednostek samorządu terytorialnego. Prawne i praktyczne aspekty wdrożenia Dyrektywy NIS2”, które odbędzie się 24 września. Dzięki niemu uczestnicy dowiedzą się m.in.

  • jakie są najważniejsze regulacje prawne w zakresie informatyzacji usług publicznych i cyberbezpieczeństwa,
  • jakie są najważniejsze zmiany wynikające z wdrożenia Dyrektywy NIS2,
  • jak określono obowiązki podmiotów kluczowych i ważnych w Dyrektywie NIS2,
  • jak scharakteryzować, analizować, klasyfikować incydenty i cyberzagrożenia,
  • jakie obowiązki w zakresie zgłaszania incydentów ustalono w Dyrektywie NIS2,
  • jak ważna jest polityka cyberbezpieczeństwa dla podmiotów korzystających z zasobów cyberprzestrzeni.

Szczegółowy zakres szkolenia i zapisy dostępne na stronie: cyberbezpieczenstwo.abrys.pl.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Gospodarka i samorząd
css.php
Copyright © 2024