1 / 5

W 23 miastach oraz Komunikacyjnym Związku Komunalnym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego pojawią się autobusy o napędzie elektrycznym, wspierane technologiami odzyskiwania energii, które pozwolą na ładowanie akumulatorów w trakcie jazdy. Opcjonalnie wyposażone będą w napęd wodorowy.

Ekologiczny i bezpieczny transport publiczny oparty o autobusy nowej generacji, niższe koszty zakupu i eksploatacji oraz możliwość rozwoju floty zgodnie z zapotrzebowaniem – oto wyróżniki programu realizowanego przez agencję wykonawczą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego we współpracy z samorządami polskich miast.

– Uruchomiony przez NCBR program to konkretne działanie w ramach rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero – i niskoemisyjnych. To program szczególny – w działania bezpośrednio włączyliśmy stawiające na rozwiązania przyszłości samorządy, a koncepcje technologiczne są szeroko konsultowane z producentami pojazdów bezemisyjnych oraz infrastruktury ładowania. Realizując ambitne, ale osiągalne cele chcemy zmieniać na lepsze jakość życia Polaków  – mówi wiceprezes Rady Ministrów, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.

E-POLA to elektryczny polski autobus , a w nim m.in. Odzyskiwanie energii podczas hamowania i Wymienialne baterie

Program NCBR jest realizowany w nowatorskiej formule partnerstwa innowacyjnego. To tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów – w tym przypadku w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu miejskiego. Innowacyjne podejście do zapewnienia zainteresowanym miastom – nawet 600 – autobusów nowej generacji pozwoli m.in. zastosować nowatorskie rozwiązania w pojazdach i ograniczyć koszty eksploatacyjne, a zarazem zapewni bezpieczne i sprawdzone rozwiązania w momencie wyjazdu autobusów na regularne trasy.

– Bezemisyjny transport publiczny to pierwszy z programów, który realizujemy w nowej formule, korzystając z najlepszych na świecie wzorców. „Ubezpieczając” ryzyko towarzyszące prowadzeniu prac badawczo – rozwojowych, konstruując zamówienie zgodnie z wypracowanym z samorządami kryteriami i pracując jednocześnie nad niezbędną infrastrukturą ładowania kompleksowo adresujemy potrzeby polskich miast związane z rozwojem ekologicznego transportu miejskiego – mówi prof. Aleksander Nawrat, zastępca dyrektora NCBR.

Opalenica 750 x 200
UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj