Elektryczną rewolucję zatrzyma niedobór surowców do produkcji baterii?

Elektryczną rewolucję zatrzyma niedobór surowców do produkcji baterii?
Cza
05.08.2023, o godz. 9:05
czas czytania: około 4 minut
0

Samochody elektryczne to dziś realna codzienność. Zwolennicy elektryków zwracają uwagę na oszczędność finansową i korzyści ekologiczne z ich stosowania, przeciwnicy obawiają się niskiego zasięgu ładowania i twierdzą, że auta elektryczne są tylko dla najzamożniejszych.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

W tle tej dyskusji są kolejne propozycje legislacyjne i ograniczone zasoby litu, podstawowego składnika baterii elektryków. Z powodu niewystarczającego potencjału wydobycia pierwiastka, dla pozyskiwania litu niezbędne jest również jego odzyskiwanie. Naszym ekspertem jest Ireneusz Konarski, dyrektor ds. strategii sprzedaży i rozwoju rynku w Elemental Strategic Metals.

Polski rynek samochodów elektrycznych rośnie

Według danych z końca kwietnia 2023 r., w Polsce było zarejestrowanych łącznie ponad 40 tys. osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze cztery miesiące br. ich liczba zwiększyła się o 71 proc. wobec analogicznego okresu 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

Dane jasno wskazują, że w najbliższych miesiącach i latach będzie rosło zainteresowanie autami elektrycznymi. Choć polskie drogi, stacje paliw i parkingi są coraz lepiej dopasowane do potrzeb właścicieli elektryków, to na tle Europy nadal pozostajemy z dala od czołówki. W styczniu 2023 r. sprzedaż nowych samochodów elektrycznych nad Wisłą wyniosła 3,3 proc. wszystkich zakupionych nowych aut, podczas gdy w Niemczech było to 14,2 proc., a w Norwegii 84 proc.

Zrównoważony rozwój

Polska jest obecnie notowana z drugim najwyższym wzrostem wskaźnika recyklingu w Unii Europejskiej w ciągu ostatniej dekady. Międzynarodowa Korporacja Finansowa należąca do Grupy Banku Światowego, doceniając osiągnięcia w tym obszarze Elemental Holding,  zdecydowała się zainwestować w firmę aż 90 milionów dolarów (źródło). To umożliwi dalszy recykling i odzysk cennych surowców, z których większość jest wykorzystywana przy produkcji baterii dla pojazdów elektrycznych. Są to metale z grupy platynowców — pallad, platyna oraz kobalt, miedź, nikiel oraz tak potrzebny lit.

Polska przoduje w produkcji ogniw Li-ion stosowanych w bateriach do elektryków, które są sercem tych aut. Nasz kraj odgrywa wiodącą rolę w łańcuchu dostaw baterii, będąc drugim największym producentem na świecie. Wartość sektora baterii wzrosła 38-krotnie w ciągu ostatnich sześciu lat z około 1 mld zł w 2017 r. do ponad 38 mld zł w 2022 r. Szacuje się, że do 2027 r. Polska zwiększy swoje moce produkcyjne i utrzyma wysoką pozycję, w znaczący sposób przyczyniając się do ekologicznej rewolucji. Pod warunkiem dostępu do niezbędnych pierwiastków, których złoża nie występują w naszym kraju.

Horrendalny wzrost popytu i cen

Europa już dziś ma problem z dotarciem do zasobów litu i jest skazana na jego import z Chile i Australii. Główną przyczyną braku litu nie są jednak kończące się pokłady. Chodzi przede wszystkim o czasochłonny proces wydobycia. Jedna z metod jego pozyskiwania, polegająca na odparowaniu solanek bogatych w ten pierwiastek, zajmuje od kilkunastu do nawet 30 miesięcy (źródło)

Popyt na lit, który w wyniku pandemii mocno spadł, obecnie znów utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. To skutek gwałtownie rosnącego zainteresowania samochodami elektrycznymi. Ceny pierwiastka w ciągu zaledwie jednego roku wzrosły o ok. 460 proc. (źródło). Stąd zwiększone zainteresowanie wydobyciem litu u producentów aut elektrycznych, w tym Elona Muska. Uruchomienie nowych kopalni może jednak trwać latami i jest drogim przedsięwzięciem. Warto też pamiętać, że proces pozyskania litu stanowi duże obciążenie dla środowiska z uwagi na wysokie zużycie wody.

Wtórne wykorzystanie surowca

Czasochłonność, wysokie koszty, niska podaż i negatywny wpływ na środowisko – te wszystkie czynniki nie tylko burzą założenia o niskiej cenie aut elektrycznych w przyszłości, ale też alarmują o konieczności poszukiwania alternatywnych źródeł pozyskania litu. Takie podejście jest zgodne z dążeniem do zrównoważonego rozwoju. Elemental Holding w procesie recyklingu przetwarza wycofaną z eksploatacji elektronikę, katalizatory i płytki drukowane w celu odzyskania krytycznych surowców, które następnie są ponownie wprowadzane do łańcucha dostaw. Wkrótce zacznie również odzyskiwać surowce z baterii złomowanych pojazdów elektrycznych i hybrydowych.

Nowy zakład recyklingu

W Zawierciu w ostatniej fazie budowy jest zakład recyklingu baterii litowo-jonowych. Ta strategiczna inwestycja grupy Elemental, maksymalnie ograniczy wszystkie ryzyka związane z wydobyciem pierwiastka. Zarówno jej budowa, jak i sam proces pozyskania pierwiastków zajmują o wiele mniej czasu niż w przypadku wydobycia litu tradycyjnymi metodami. Elemental Holding wycenił całą inwestycję na 150 mln euro, a inwestycja spełnia wszystkie standardy środowiskowe i w sposób zrównoważony pozyskuje nie tylko lit, ale także inne trudno dostępne pierwiastki, takie jak nikiel, kobalt, platynę, pallad czy rod. Zakład w Zawierciu będzie jednym z pierwszych i największych obiektów tego typu w Europie.

Przyszłość rynku elektryków w cieniu legislacji

Od 2035 r. w Unii Europejskiej rejestrować będzie można wyłącznie auta napędzane paliwami alternatywnymi. Oznacza to, że z polskich dróg znikną fabrycznie nowe auta spalinowe. Rządowy Plan Rozwoju Elektromobilności zakłada, że do końca 2025 r. w Polsce będzie 1 mln pojazdów elektrycznych. Za tym ma pójść budowa licznych stacji ładowania, m.in. przy budynkach użyteczności publicznej i wzdłuż głównych tras. Za zwiększeniem tej infrastruktury zagłosował właśnie Parlament Europejski. Warto jednak mieć świadomość, że podstawowym problemem w dyskusji nad przyszłością elektromobilności są kończące się zasoby litu. Dlatego uwaga wszystkich, także rządzących, powinna się przede wszystkim skupić na tym zagadnieniu. Proponowane przez Elemental Holding pozyskiwanie pierwiastka w procesie recyklingu e-odpadów może odegrać ważną rolę.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024