Katowice przygotowują powiększenie obszaru płatnego parkowania i wzrost opłat jeszcze w tym roku

Katowice przygotowują powiększenie obszaru płatnego parkowania i wzrost opłat jeszcze w tym roku
MŁ/PAP
23.05.2023, o godz. 14:31
czas czytania: około 4 minut
0

Samorząd Katowic przygotowuje powiększenie Strefy Płatnego Parkowania w tym mieście i utworzenie w jej centrum droższej Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. Wzrosnąć mają opłaty za parkowanie. Zmiany mogą wejść w życie pod koniec 2023 r.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Szczegóły przedstawili na wtorkowej konferencji prasowej wiceprezydent Katowic Bogumił Sobula, naczelnik wydziału budynków i dróg Roman Buła i naczelnik wydziału transportu Bogusław Lowak. Sobula podał, że tego dnia prezydent Katowic Marcin Krupa przekazał do rady miasta projekt uchwały z założeniami zmian polityki parkingowej, który stanie się przedmiotem konsultacji społecznych i prac rady.

Pozostawienie samochodu w obecnej płatnej strefie na cały dzień oznacza dziś koszt 17,20 zł. Pierwsza godzina parkowania kosztuje 3 zł, druga 3,6 zł, trzecia 4,2 zł i każda kolejna – 3 zł. Parkowanie jest płatne w godzinach 9.00-16.30 od poniedziałku do piątku.

Co się zmieni?

Po zmianach ma to być 42,40 zł w Strefie Płatnego Parkowania (SSP – 4 zł za pierwszą godzinę, 4,80 zł za drugą, 5,60 zł za trzecią i 4 zł za kolejne) i 63,60 zł w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania (ŚSPP – 6 zł za pierwszą godzinę, 7,20 zł za drugą, 8,40 zł za trzecią i 6 zł za kolejne). Parkowanie ma być płatne w godzinach 7.00-17.00 od poniedziałku do piątku w SSP i od poniedziałku do soboty (z wyjątkiem sobót ustawowo wolnych od pracy) w ŚSPP.

Parkingowe Karty Mieszkańca

Jak mówił naczelnik Buła, dla mieszkańców przygotowano Parkingowe Karty Mieszkańca: za 10 zł miesięcznie dla osób zameldowanych w SPP i 20 zł dla zameldowanych w ŚSPP (kwartalnie odpowiednio 25 zł i 50 zł). Mieszkańcy danej strefy będą mogli parkować dowolnie na całym jej terenie. Katowiczanie mieszkający poza strefami będą mogli kupić abonamenty na SPP za 200 zł miesięcznie lub ŚSPP i SPP za 300 zł miesięcznie (kwartalnie odpowiednio za 500 zł i 750 zł).

Żółte koperty

Miesięczna opłata abonamentowa na zastrzeżonym miejscu (tzw. żółtych kopertach) w przypadku zastrzeżenia na godziny 7-17 w SPP ma wynosić 500 zł, a w ŚSPP – 800 zł. Zastrzeżenie miejsca na całą dobę ma kosztować miesięcznie: w SPP 1000 zł, a w ŚSPP – 1500 zł. Parkingowa Karta Przedsiębiorcy dla obu stref ma kosztować 900 zł miesięcznie.

Wnosząc opłatę za parkowanie, trzeba będzie wprowadzić w parkomacie lub aplikacji numer tablicy rejestracyjnej. Nie będzie potrzeby wkładania bilecików parkingowych za szybę; opłaty będą kontrolowane automatycznie przez dwa samochody krążące po strefach i sczytujące kamerami numery rejestracyjne zaparkowanych samochodów.

Wzrost opłat za brak opłaty

Wzrosnąć mają opłaty dodatkowe za brak opłaty za parkowanie: z obecnych 50 zł do 100 zł w SPP i 150 zł w ŚSPP w przypadku wniesienia jej do 7 dni, a do 200 zł w SPP i 300 zł w ŚSPP w razie uiszczenia opłaty po 7 dniach.

Od kiedy na nowych zasadach?

Wiceprezydent Sobula zaznaczył we wtorek, że projekt będący efektem kilkudziesięciomiesięcznych prac; będzie dyskutowany jeszcze pięć-sześć miesięcy. “Zakładam, że w listopadzie lub na początku grudnia, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania i powiększona Strefa Płatnego Parkowania zaczną funkcjonować w naszym mieście” – wskazał.

Po co “to wszystko”?

“Dlaczego to robimy? Cele mamy dwa. Musimy w sposób bardziej inteligentny, zrównoważony kształtować ruch pojazdów głównie indywidualnych w śródmieściu naszego miasta. (…) Chcemy także (…) podnieść jakość życia mieszkańców śródmieścia” – wyjaśniał.

“Trzeba także mieć na uwadze to, że strefa płatnego parkowania to nie jest instrument do zarabiania pieniędzy przez miasto (…); chcemy, żeby śródmieście za dwa-trzy lata wyglądało zupełnie inaczej, z większą aktywnością gastronomiczną usługową, a tam, gdzie życie pozwoli, ograniczenie parkowania może temu bardzo pomóc” – ocenił wiceprezydent.

Dodał, że polityka parkingowa to element większej całości. “Zrealizowaliśmy system centrów przesiadkowych, którego funkcjonowanie nie jest dzisiaj takie, jak byśmy chcieli. (…) Wraz ze zmianami w zakresie płatnego parkowania, ze zmianami i rozwojem transportu publicznego, te centra powinny zagrać. Trzecia sprawa to system inteligentnego sterowania transportem, który będzie dawał prymat dla transportu publicznego i sprawi, że na miejsca parkingowe będzie znacznie łatwiej dojechać” – przekonywał Sobula.

Naczelnik Lowak przypomniał m.in., że w 2019 r. miasto przeprowadziło kompleksowe badania parkowania w mieście, które wykazały m.in. niewystarczającą rotację parkujących samochodów (wskaźnik 1,5-2,5), długi czas parkowania prawie jednej trzeciej samochodów i zapełnienie dostępnej powierzchni parkingowej (średnie wykorzystanie na poziomie ponad 90 proc.). W 2021 r. miasto przeprowadziło badanie ankietowe wśród mieszkańców.

Ile będzie miejsc parkingowych?

ŚSPP znajdzie się w obrębie ulic: Grundmanna, Goeppert-Mayer, Mikołowskiej, Kopernika, Jagiellońskiej, Francuskiej, Bankowej, Roździeńskiego, Korfantego i Mickiewicza. SPP wyznaczą ulice: Grundmanna, Goeppert-Mayer, linia kolejowa, autostrada A4 (Aleja Górnośląska) – wraz z rejonem ul. Kościuszki i Ceglanej, Graniczna, Krasińskiego, Murckowska, 1 Maja, Bogucicka, Roździeńskiego, Dobrowolskiego, Góreckiego, Olimpijska, Ordona, Katowicka, Misjonarzy Oblatów i Stęślickiego.

Obecnie na terenie przyszłych SPP i ŚSPP jest 9155 miejsc parkingowych, w tym na terenie ŚSPP 2365 miejsc. Wraz z wejściem w życie uchwały liczby te mają się zmniejszyć w związku z dostosowaniem miejsc do obowiązujących przepisów: w obu strefach mają być 8043 miejsca, w tym w ŚSPP 2062 miejsca.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024