– W ostatnich latach na ulice Katowic wyjechały 22 autobusy hybrydowe i 8 autobusów zasilanych gazem CNG. Na tym jednak nie poprzestajemy, podpisana umowa na dostawę 30 kolejnych autobusów elektrycznych jest największą w historii naszego miasta, przy czym ponad 2/3 wartości zamówienia zostanie pokryte ze środków zewnętrznych – podkreśla Marcin Krupa, prezydent Katowic.
– Inwestycje w nowoczesny tabor, to nie tylko kwestia odpowiedzialności za środowisko, ale także podniesienie poziomu komfortu mieszkańców podróżujących komunikacją zbiorową. Nowoczesny i wygodny autobus może być jednym z czynników decydujących o skorzystaniu z tej formy transportu – dodaje prezydent.
Dwie tury
Dostawa pojazdów będzie podzielona na dwie tury. Pierwsza połowa autobusów, pojawi się na ulicach Katowic jeszcze w tym roku, a druga połowa do 30 kwietnia 2026 r. Koszt nowych pojazdów to prawie 117 mln zł, z czego prawie 78,3 mln zł to dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności – programu “Inwestycji G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy)”.
– Ten przetarg i podpisana umowa wpisują się w strategię modernizacji i unowocześniania floty pojazdów PKM Katowice. Dzięki temu poprawiamy jakość usług komunikacyjnych. Napęd elektryczny pozwala na redukcję emisji zanieczyszczeń w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a wiele udogodnień pozwala na coraz bardziej komfortowe podróżowanie. Po dostawie nowych pojazdów w PKM będziemy mieć już 58 autobusów elektrycznych – podkreśla Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice.
Umowa na dostarczenie nowych autobusów została podpisana z firmą Busnex Poland, która jest przedstawicielem marki Yutong w Polsce. Autobusy na jednym ładowaniu będą mogły przejechać do 350 km. Autobusy marki Yutong, wożą pasażerów w innych polskich miastach, m.in. Białymstoku czy Jeleniej Górze.
Wśród udogodnień system zliczania pasażerów
Autobusy będą miały 18 m długości i będą to pojazdy przegubowe. Znajdzie się w nich miejsce dla 125 pasażerów przy co najmniej 46 miejscach siedzących, z czego minimum 12 ma być dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Ma to ogromne znaczenie dla komfortu pasażerów z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Dodatkowo co najmniej 4 miejsca dla osób o szczególnych potrzebach będą specjalnie wyróżnione poprzez inny kolor i wzór obicia siedzisk.
Yutong U18 wyposażone będą w wiele udogodnień, które w autobusach katowickiego PKM już występują – np. ogrzewanie i klimatyzacja sterowane na podstawie danych z czujników oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej, który pozwala pasażerom na bieżące sprawdzanie przystanków czy trasy. System zliczania pasażerów pozwoli z kolei kontrolować obłożenie danego kursu, co w przyszłości umożliwi lepsze dopasowanie typu autobusu do danej trasy.
Flota PKM
PKM Katowice dąży do tego, aby mieć do dyspozycji zróżnicowane typy pojazdów. Aktualnie oprócz autobusów o napędzie spalinowym jest także 28 autobusów elektrycznych. We flocie PKM Katowice znajduje się 8 autobusów zasilanych gazem i 22 hybrydy, a GZM użyczy spółce dodatkowe 3 autobusy o napędzie wodorowym. W połowie roku ma zostać dostarczonych 10 autobusów niskopodłogowych marki MAN za ponad 22 mln zł. Cały tabor liczy obecnie 246 autobusów.
Komentarze (0)