Komunikacja miejska alternatywą dla ruchu samochodowego? Doświadczenia Warszawy, Krakowa i Białegostoku

Komunikacja miejska alternatywą dla ruchu samochodowego? Doświadczenia Warszawy, Krakowa i Białegostoku
10.06.2022, o godz. 13:43
czas czytania: około 5 minut
0

Zasady organizacji i finansowania komunikacji miejskiej, elektromobilność w komunikacji miejskiej (rozwój rynku, trendy, infrastruktura e-bus), strefy czystego transportu i konsekwencje ich wprowadzania, studia przypadków: doświadczenia Warszawy, Krakowa i Białegostoku związane z organizacją komunikacji miejskiej, konsultacje społeczne w zakresie transportu publicznego - będą tematami konferencji Komunikacja miejska jako alternatywa dla ruchu samochodowego, która odbędzie się już 23 czerwca on-line.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

 

Dla pracowników samorządu, udział w tym wydarzeniu jest bezpłatny ale obowiązuje rejestracja na stronie wydarzenia: [szczegóły wydarzenia i formularz rejestracyjny]

Do udziału w spotkaniu on-line zapraszamy m. in.: przedstawicieli jednostek samorządowych, przedstawicieli branży komunalnej, przedstawicieli wydziałów transportu i komunikacji, przedstawicieli zarządów transportu miejskiegio, przedstawicieli miejskich przedsiębiorstw komunikacyjnych, przedstawicieli wydziałów ruchu drogowego.

 

Elektromobilność rozwija się najszybciej w transporcie publicznym, zarówno w Polsce, jak i w innych krajach. Podczas wystąpienia zaprezentowane będą aspekty elektromobilności w transporcie publicznym (autobusy elektryczne, infrastruktura), a także trendy i prognozy rozwoju elektrycznego transportu miejskiego w Polsce. Prelekcję poprowadzi Marcin Nowak ze Stowarzyszenia Polska Izba Elektromobilności.

 

Miasto Białystok w roku 2009 zawarło porozumienia międzygminne o powierzeniu zadania własnego gminy jakim jest organizacja i prowadzenie transportu zbiorowego na terenie 6 sąsiednich gmin. Zawarte porozumienia sformalizowały zasady tej działalności. Kluczowym zagadnieniem współpracy są kwestie rozliczeń finansowych. Białystok i 6 sąsiednich gmin współpracują w tym zakresie i rozliczają się jak należy.

Podczas konferencji zostaną przedstawione stosowane mechanizmy rozliczeniowe oparte na systemach biletowych. W pojęciu systemy biletowe zawierają się system biletów elektronicznych obsługujący bilety okresowe imienne i na okaziciela, elektroniczne bilety jednorazowe i wieloprzejazdowe kupowane za pomocą elektronicznej portmonetki na Białostockiej Karcie Miejskiej, bilety opłacane przez aplikacje mPay i Skycash na smartfony, bilety elektroniczne sprzedawane w autobusach w biletomatach mobilnych oraz inne elektroniczne bilety na okaziciela i bilety papierowe.

Według rozeznania poczynionego przez Zarząd Białostockiej Komunikacji Miejskiej bardzo wiele miast posiada analogiczne możliwości techniczne i organizacyjne i podobne rozwiązania taryfowe, jednak do rozliczeń z gminami stosują najprostsze metody wskaźnikowe.

Celem prezentacji, która poprowadzi Bogusław Prokop; Dyrektor Zarządu Białostockiej Komunikacji Miejskiej (BKM) w Urzędzie Miejskim w Białymstoku będzie wykazanie dużej dokładności rozliczeń oraz dodatkowych wniosków, które płyną z analizy zbieranych danych.

 

Strefa Czystego Transportu (SCT) to dobrze znane na świecie, ale nowe w Polsce, narzędzie wspomagające działania na rzecz poprawy jakości powietrza i życia. W związku z Wojewódzkim Programem Ochrony Powietrza dla Małopolski taka strefa zostanie wprowadzona również w Krakowie. Strefy Czystego Transportu nie wprowadzają zakazu wjazdu dla samochodów, tak jak Strefa Ograniczonego Ruchu, a jedynie określają jaką ilość zanieczyszczeń pojazdy mogą emitować.

Oznacza to zazwyczaj, że do strefy nie można wjechać kilkunastoletnim samochodem z silnikiem Diesla. Program Ochrony Powietrza wskazuje minimalny obszar na jakim należy wprowadzić w Krakowie Strefę Czystego Transportu. Jest to obszar ograniczony tzw. drugą obwodnicą. Program sugeruje również jakie normy pojazdów powinny zostać przyjęte w zasadach obowiązywania SCT.

Podczas prelekcji, którą zaprezentuje Katarzyna Nosal – Hoy, p.o. Kierownika Działu Projektów Międzynarodowych i Zrównoważonej Mobilności z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, uczestnicy poznają szczegóły związane w wprowadzeniem Strefy Czystego Transportu na terenie Miasta Krakowa. Omówione zostaną m.in. aspekty związane z konsultacjami społecznymi, zapisy związane z Ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz ich wprowadzenie do uchwały ustanawiającej SCT.

 

Miasto Białystok konsekwentnie realizuje działania służące osiągnięciu statusu miasta przyjaznego mieszkańcom, wyprzedzająco rozwiązującego problemy, dbającego o swój zielony wizerunek i zasługującego na określenie „smart city” dużo wcześniej, niż pojęcie to utrwaliło się wśród mieszkańców i włodarzy miast.

W transporcie zbiorowym, który jest kluczowym elementem systemu transportowego miasta, wdrażane są rozwiązania, które poprawiają klimat, dostarczają informacji wysokiej jakości i dokładności, ułatwiają poruszanie się po mieście i inspirują do poszukiwania innych działań we wszystkich obszarach funkcjonowania społeczności.

Białostocka Komunikacja Miejska wypełnia fotografię miasta w każdym momencie, jest w nią wtopiona. Gdyby zdarzył się dzień bez białostockich autobusów, to na pewno byłoby to zupełnie inne miasto.

BKM jest zawsze w peletonie dążących do zmian. Białystok nie jest miastem największym, ale stara się pozytywnie wyróżniać.

Celem prezentacji jest pokazanie działań podejmowanych w Białymstoku służących poprawie jakości życia mieszkańców, wskazanie działań służących środowisku i usprawnieniu transportu zbiorowego.

 

Podczas prelekcji Piotra Dery, Kierownika Działu Organizacji Transportu z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z doświadczeniami Krakowa w zakresie transportu miejskiego. Omówione zostaną aspekty związane z funkcjonowaniem i zarządzaniem komunikacją miejską. Piotr Dera, Kierownik Działu Organizacji Transportu poruszy m.in. następujące zagadnienia:

  • porozumienie z gminami w zakresie funkcjonowania KMK (również algoekspresy)
  • konkurencyjność w KMK w zakresie przewoźników (co zyskują pasażerowie)
  • MTT (dynamiczny system płatności w KMK wraz z hurtownią biletów)
  • System TTSS oraz kamery na buspasach w celu nadzoru funkcjonowania KMK oraz sprawdzania jej częstotliwości

 

Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie organizuje konsultacje społeczne od 2014 r. Są one prowadzone zgodnie z zasadami wyznaczonymi przez Urząd Miasta st. Warszawy i są wspólne dla wszystkich biur Urzędu Miasta, urzędów dzielnic i jednostek budżetowych m.st. Warszawy. W ich trakcie są poszukiwane m.in. odpowiedzi na pytanie jak pogodzić oczekiwania mieszkańców z finansowymi i organizacyjnymi możliwościami budżetu miasta i operatorów. Jednocześnie jednym z celów prowadzonych konsultacji społecznych jest jak najszersze poinformowanie o proponowanych zmianach.

Czy jest możliwe spełnienie wszystkich postulatów mieszkańców? Na podstawie dotychczasowych procesów Łukasz Filipczak, specjalista ds. badań i analiz oraz koordynator konsultacji społecznych i budżetu obywatelskiego w Zarządzie Transportu Miejskiego w Warszawie zaprezentuje założenia, otrzymane informacje zwrotne i sposoby analizy głosów.


Dla pracowników samorządu, udział w tym wydarzeniu jest bezpłatny ale obowiązuje rejestracja na stronie wydarzenia: [szczegóły wydarzenia i formularz rejestracyjny]


Partnerami wydarzenia są:

 

 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024