1 / 2

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie rozpoczęło jazdy testowe na regularnej linii nowego tramwaju Lajkonik poruszającego się bez użycia pantografu. Cztery takie pojazdy znajdują się wśród 110 tramwajów zamówionych przez przewoźnika w firmie Stadler.

Spośród 110 nowych tramwajów Lajkonik zamówionych przez MPK cztery mają być wyposażone w innowacyjny system, który pozwala na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku co najmniej 3 km. Pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości.

Lajkoniki są trzyczęściowymi pojazdami niskopodłogowymi z czterema wózkami jezdnymi. Zastosowano w nich drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości, co ma zapewnić szybką wymianę pasażerów.

Tramwaje mogą przewieźć jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Wyposażono je m.in. w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, system monitorowania oraz porty USB do ładowania smartfonów.

Od 2018 r. krakowski przewoźnik zawarł ze Stadlerem pięć umów na dostawę 110 tramwajów. Dostawa pierwszych 50 z nich jest w trakcie realizacji. Od czerwca do końca listopada br. MPK otrzymało już 23 Lajkoniki. W przypadku 60 tramwajów, których dostawy gwarantują umowy podpisane w 2020 roku, ich produkcja i transport do Krakowa są zaplanowane na lata 2022-2023.

Czytaj więcej

Skomentuj