Łódź i Warszawa kupują najwięcej autobusów z alternatywnym napędem

Łódź i Warszawa kupują najwięcej autobusów z alternatywnym napędem
Bartłomiej Leśniewski
08.04.2022, o godz. 15:40
czas czytania: około 2 minut
0

W nowo rejestrowanych od stycznia do lutego 2022 r. autobusach kupowanych przez samorządy, pojazdy z alternatywnym napędem osiągnęły 69-procentowy udział – raportuje firma firma JMK Analizy Rynku Transportowego.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Jak opisuje „Rzeczpospolita” to  lepszy wynik od podsumowania całego 2021 r., w którym elektrobusy, autobusy zasilane gazem oraz hybrydy zagarnęły niespełna dwie trzecie miejskiego rynku zakupowego.

Początek 2022 roku dla Łodzi

Początek obecnego roku w zakupowych statystykach daje prowadzenie Łodzi, która odebrała partię hybrydowych autobusów produkcji Solarisa. Pozwolą one łódzkiemu Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu wycofać z eksploatacji ostatnie pojazdy z wysoką podłogą. – Warty 113 mln zł kontrakt zawarty przez łódzki samorząd z producentem z Bolechowa obejmuje 10-letni najem 51 pojazdów 12- i 18-metrowych wraz z ich serwisowaniem – opisuje „Rzeczpospolita”.

Rok 2021 dla Warszawy

Gazeta podkreśla, że ubiegły rok pod względem „zazieleniania” autobusowej floty należał jednak do Warszawy, która zakupiła 90 autobusów na CNG, a kolejne miejsca zajęły Kraków oraz Jaworzno z zakupami elektrobusów. Według portalu Infobus, Warszawa była ekoliderem także w 2020 r., kiedy kupowała 140 autobusów elektrycznych, a także w 2019 r., gdy inwestowała w 153 autobusy zasilane gazem.

Prawo zachęca

Ustawa o elektromobilności ustanawia względem niektórych kategorii podmiotów publicznych wymagania dotyczące konieczności osiągnięcia, w bliższej lub dalszej perspektywie czasowej, określonych poziomów zelektromobilizowania. We wskazanym zakresie zmiany przyniosła grudniowa nowelizacja, wdrażająca do krajowego porządku prawnego regulacje Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1161 z 20 czerwca 2019 r., zmieniającej dyrektywę 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego..

Jak podkreśla Konrad Różowicz prawnik Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners przepisy dyrektywy nakładają na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia minimalnych poziomów docelowych w zakresie udziału ekologicznie czystych pojazdów w całkowitej liczbie pojazdów objętych zamówieniami, które mają zostać osiągnięte w dwóch okresach odniesienia, kończących się w 2025 r. i 2030 r. – Wskazany akt ma na celu popularyzację ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego – komentuje ekspert.

źródło: Rzeczpospolita

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024