Reklama

AD1A KEMIPOL [13.12-21.12.24]

Mazurska Śluza Guzianka I po remoncie

Mazurska Śluza Guzianka I po remoncie
R.G.
01.03.2024, o godz. 15:05
czas czytania: około 2 minut
0

Dobiegł końca remont zabytkowej Śluzy Guzianka I, która jest ważnym elementem infrastruktury wodnej łączącej jeziora Bełdany i Guzianka Mała na Mazurach. W efekcie poprawie uległy warunki bezpieczeństwa i funkcjonalność infrastruktury.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Jak poinformowała rzeczniczka Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku, Joanna Szerenos-Pawilcz, dzięki zakończonemu właśnie remontowi poprawił się nie tylko stan techniczny śluzy, ale też zwiększyło się bezpieczeństwo drogi wodnej szlaku bocznego Jezioro Mikołajskie – Jezioro Nidzkie.

Szeroki zakres prac

To ważne, bo śluza łączy główny system jezior mazurskich (przez jezioro Bełdany), z miastem Ruciane-Nida, a także z Jeziorem Nidzkim poprzez mniejsze akweny: Guzianka Mała i Guzianka Wielka.

– W związku z tym, że zakres prac remontowych był bardzo szeroki, śluzę w ubiegłym sezonie żeglugowym wyłączono z obiegu – informuje rzeczniczka RZGW. – Jednak dzięki wybudowanej w 2020 roku przez Wody Polskie, Śluzie Guzianka II, która na czas remontu przejęła cały ruch żeglugowy, w efekcie zamknięcie tak zwanej starej śluzy, nie było dla żeglarzy aż tak uciążliwe – oceniła rzeczniczka.

Prace remontowe tzw. starej śluzy obejmowały m.in. wymianę wrót górnych i dolnych, wraz z kładkami komunikacyjnymi, uszczelnienie i wzmocnienie podłoża oraz wymianę napędów i mechanizmów, a także modernizację ubezpieczeń i skarp. Oblicze zmieniły również sterówka i budynek gospodarczy.

Unijne dofinansowanie z RPO

Warto dodać, że powyższe prace zrealizowano na podstawie umowy partnerskiej pomiędzy beneficjentem projektu, Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, a Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie, przy dofinansowaniu Unii Europejskiej w ramach środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014 – 2020.

Koszt inwestycji wyniósł blisko 16 mln zł.

– To kolejna inwestycja Wód Polskich na Mazurach, zmieniająca ich oblicze – zaznacza Joanna Szerenos-Pawilcz. – Wyremontowane kanały na szlakach Wielkich Jezior Mazurskich oraz zmodernizowane śluzy przyczynią się z pewnością do wzrostu bezpieczeństwa żeglarzy przemierzających szlaki oraz komfortu żeglugi.

Z technicznego punktu widzenia, kompleks obydwu śluz – Guzianka II i Guzianka I – ma się też przyczynić do bezproblemowego pokonywania piętrzenia zarówno jednostkom żeglugi profesjonalnej, jak i żeglugi rekreacyjnej.

Funkcjonalne rozwiązanie z XIX w.

Guzianka I wybudowano w 1879 roku. W latach 1899–1900 śluzę poddano remontowi, zastępując drewnianą konstrukcję ścianami z cegieł i kamienia. W 2019 roku śluza została wpisana do rejestru zabytków województwa warmińsko–mazurskiego.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Woda i ścieki
css.php
Copyright © 2024