– Inwestujemy 100 mln zł w prace badawczo-rozwojowe, które doprowadzą do skonstruowania i produkcji pierwszej serii ekologicznych autobusów nowej generacji – poinformował dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowski.
– Ich parametry techniczne pozwolą nie tylko na bezpieczną i opłacalną eksploatację w momencie wyjazdu na ulice polskich miast, ale także na dalszy rozwój pojazdów, w oparciu o technologie, które dziś jeszcze nie istnieją.
– Stawiamy na bezemisyjny, przyjazny mieszkańcom polskich miast transport publiczny – podkreślił wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.
– Myślimy kompleksowo nie tylko o produkcji, ale także o eksploatacji autobusów nowej generacji i skupiamy się na realizacji konkretnych celów, które sprawią, że elektromobilność stanie się faktem. Jestem przekonany, że połączenie nowatorskiego podejścia do finansowania innowacji, ponadresortowej współpracy i bezpośredniego zaangażowania władz samorządowych sprawi, że program NCBR przyniesie zamierzone efekty – dodał.
NCBR wspólnie z przedstawicielami miast zdefiniowało konkretne potrzeby, m.in.: liczbę i rodzaj potrzebnych pojazdów, ich oczekiwany poziom wydajności oraz maksymalne koszty nowych autobusów.
Porozumienia o współpracy podpisano z władzami Częstochowy, Jaworzna, Krakowa, Krosna, Lublina, Łomży, Łomianek, Mielca, Nowego Sącza, Płocka, Rzeszowa, Siedlec, Sieradza, Sosnowca, Starachowic, Szczecina, Tczewa, Tomaszowa Mazowieckiego, Torunia, Tych, Wrocławia, Zakliczyna, Żyrardowa oraz z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Ogłoszenie zamówienia w trybie partnerstwa innowacyjnego planowane jest jeszcze w tym roku.
W konstruowanych autobusach zostaną zastosowane rozwiązania modułowe. Pozwoli to znacząco poprawić ich parametry techniczne, a równocześnie ułatwi ich serwisowanie. Innowacyjne podejście do budowy autobusów pozwoli m.in. na ograniczenie kosztów eksploatacyjnych oraz szybsze dostawy pojazdów nowej generacji w przyszłości. Jak zapowiada w komunikacie prasowym NCBR, w pojazdach będzie można – wraz z rozwojem technologii – instalować nowe moduły i elementy.
Sercem autobusów będzie napęd elektryczny, wspierany technologiami odzyskiwania energii, które pozwolą na ładowanie akumulatorów w trakcie jazdy. Możliwe będzie również wyposażenie autobusów w napęd wodorowy.
Oprócz skonstruowania pojazdów, program NCBR przewiduje również stworzenie niezbędnej infrastruktury, takiej jak stacje ładowania pojazdów.
Ogłoszony w styczniu tego roku program NCBR jest jednym z elementów działań w ramach rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero – i niskoemisyjnych.
W programie “Bezemisyjny transport publiczny” NCBR stosuje formułę partnerstwa innowacyjnego. Jest to tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów – w tym przypadku w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu miejskiego.
Źródło: PAP Nauka w Polsce
Komentarze (0)