NCBR inwestuje w ekologiczne autobusy dla polskich miast

NCBR inwestuje w ekologiczne autobusy dla polskich miast
jwo/PAP
13.09.2017, o godz. 8:53
czas czytania: około 2 minut
0

Nawet 600 ekologicznych autobusów nowej generacji może trafić na ulice polskich miast w 2020 r. w ramach programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju "Bezemisyjny transport publiczny". NCBR podpisało porozumienia z przedstawicielami 24 samorządów.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

– Inwestujemy 100 mln zł w prace badawczo-rozwojowe, które doprowadzą do skonstruowania i produkcji pierwszej serii ekologicznych autobusów nowej generacji – poinformował dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowski.

– Ich parametry techniczne pozwolą nie tylko na bezpieczną i opłacalną eksploatację w momencie wyjazdu na ulice polskich miast, ale także na dalszy rozwój pojazdów, w oparciu o technologie, które dziś jeszcze nie istnieją.

– Stawiamy na bezemisyjny, przyjazny mieszkańcom polskich miast transport publiczny – podkreślił wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.

– Myślimy kompleksowo nie tylko o produkcji, ale także o eksploatacji autobusów nowej generacji i skupiamy się na realizacji konkretnych celów, które sprawią, że elektromobilność stanie się faktem. Jestem przekonany, że połączenie nowatorskiego podejścia do finansowania innowacji, ponadresortowej współpracy i bezpośredniego zaangażowania władz samorządowych sprawi, że program NCBR przyniesie zamierzone efekty – dodał.

NCBR wspólnie z przedstawicielami miast zdefiniowało konkretne potrzeby, m.in.: liczbę i rodzaj potrzebnych pojazdów, ich oczekiwany poziom wydajności oraz maksymalne koszty nowych autobusów.

Porozumienia o współpracy podpisano z władzami Częstochowy, Jaworzna, Krakowa, Krosna, Lublina, Łomży, Łomianek, Mielca, Nowego Sącza, Płocka, Rzeszowa, Siedlec, Sieradza, Sosnowca, Starachowic, Szczecina, Tczewa, Tomaszowa Mazowieckiego, Torunia, Tych, Wrocławia, Zakliczyna, Żyrardowa oraz z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Ogłoszenie zamówienia w trybie partnerstwa innowacyjnego planowane jest jeszcze w tym roku.

W konstruowanych autobusach zostaną zastosowane rozwiązania modułowe. Pozwoli to znacząco poprawić ich parametry techniczne, a równocześnie ułatwi ich serwisowanie. Innowacyjne podejście do budowy autobusów pozwoli m.in. na ograniczenie kosztów eksploatacyjnych oraz szybsze dostawy pojazdów nowej generacji w przyszłości. Jak zapowiada w komunikacie prasowym NCBR, w pojazdach będzie można – wraz z rozwojem technologii – instalować nowe moduły i elementy.

Sercem autobusów będzie napęd elektryczny, wspierany technologiami odzyskiwania energii, które pozwolą na ładowanie akumulatorów w trakcie jazdy. Możliwe będzie również wyposażenie autobusów w napęd wodorowy.

Oprócz skonstruowania pojazdów, program NCBR przewiduje również stworzenie niezbędnej infrastruktury, takiej jak stacje ładowania pojazdów.

Ogłoszony w styczniu tego roku program NCBR jest jednym z elementów działań w ramach rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero – i niskoemisyjnych.

W programie “Bezemisyjny transport publiczny” NCBR stosuje formułę partnerstwa innowacyjnego. Jest to tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów – w tym przypadku w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu miejskiego.

Źródło: PAP Nauka w Polsce

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024